Tverrprofesjonelt samarbeid i utvikling av digitale lærings- og undervisningsressurser i helsefag

Författare

  • Nina Cheetham UiT The Arctic University of Norway
  • Rita Jentoft UiT The Arctic University of Norway
  • Rigmor Furu UiT The Arctic University of Norway

Abstract

SAMMENDRAG: Artikkelen beskriver utviklingen av tverrprofesjonelle digitale undervisningsressurser innen bachelorutdanningene i sykepleie og ergoterapi. Med bakgrunn i økt fokus på tverrprofesjonelt samarbeid og betydningen av digital kompetanse i felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger, beskrives lærersamarbeid på tvers av to profesjoner. Prosjektet inkluderer også studentinvolvering. I samarbeidet ble det digitale læringsverktøyet H5P benyttet i utviklingen av interaktiv undervisning om velferdsteknologi. Artikkelen belyser hva som kan fremme undervisernes digitale kompetanse og betydningen av et tverrprofesjonelt samarbeid i utviklingen av digitale læringsressurser. Lærersamarbeidet diskuteres i lys av teorier om praksisfellesskap og hvilke faktorer som kan påvirke en suksessfull utvikling av studentaktive undervisningsressurser. I prosjektet ble det identifisert at et felles utgangspunkt for tverrprofesjonelt samarbeid mellom ergoterapi og sykepleie, basert på felles læringsutbyttebeskrivelser hadde betydning for samarbeidet. Samarbeidet ga en trygg arena for kunnskapsdeling og inspirerte til utvikling av felles digitale læringsressurser, og deltakernes engasjement og gjensidige respekt for hverandres fagfelt bidro til ideutveksling og utvikling av disse.

Nedladdningar

##submission.downloads##

Publicerad

2025-03-17