Fra kunnskap til ferdigheter - erfaringer med emnerevisjon i samarbeid med arbeidslivet

Författare

  • Ella Marie Heyerdahl Oslo New University College
  • Ulrike Liisberg

Abstract

SAMMENDRAG: Relevans er et viktig kvalitetsmål innen høyere utdanning og omhandler hvorvidt undervisningen som leveres møter behovene i arbeidslivet. I 2022 ble det gjennomført en omfattende revisjon av valgemnet «Kosthold og ernæring for barn» på bachelorgraden i ernæring ved Oslo Nye Høyskole. Målet med revisjonen var et mer praksisnært og arbeidsrelevant emne for ernæringsstudentene. I tillegg til å inkludere kortvarig praksis, ble en rekke aktører fra arbeidslivet invitert med for å gi innspill til hva uteksaminerte kandidater bør kunne for å jobbe med mat og kosthold til barn i eksempelvis barnehage og skole. Studenter ga og innspill. Dette arbeidet dannet grunnlaget for revisjon av emnet. I prosessen ble det avdekket flere nye tema og en rekke av læringsutbyttebeskrivelsene ble endret. Arbeidskrav og vurderingsform ble likeledes endret. Å involvere arbeidsliv og studenter i revisjonsprosessen på denne måten var svært lærerikt. Det fremgikk tydelig gjennom innspillene at generiske ferdigheter er verdsatt i arbeidslivet.  Det å kunne anvende kunnskap for å løse utfordringer, ha en forståelse for settingen du skal jobbe i og å kunne jobbe tverrfaglig, utgjør betydningsfull kompetanse.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

##submission.downloads##

Publicerad

2024-11-13