Å velge et videoformat som gir pedagogisk verdi
Abstract
Video brukes i stadig større grad som læringsressurs. I nettstudier har de en helt sentral rolle i formidlingen av læringsinnhold. Tilgjengelig teknologi har muliggjort en demokratisering av produksjonen og produksjonsvolumet av læringsvideoer er økende. Det produseres etter hvert også mange ulike typer videoer til bruk i undervisning. Vi vet imidlertid lite om hvordan studentene bruker videoene og hvilken betydning ulike videoformatet har for studentenes læringsutbytte. I dette prosjektet ønsket vi å samle studenters og fagpersoners erfaringer med ulike typer videoer. Vi kartla også beste praksis for videoformater i bransjen og foretok en kategorisering av ulike formater vi selv produserer til bruk i våre nettstudier. Videre foretok vi et litteratursøk på nyere aktuell forskning på feltet. På bakgrunn av dette utviklet vi et interaktivt digitalt verktøy som er ment å være til hjelp når man skal velge format som egner seg for å oppnå ønsket pedagogisk formål med læringsvideoen som skal produseres.Nedladdningar
Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.
##submission.downloads##
Publicerad
2023-04-20
Nummer
Sektion
Articles
Licens
Copyright (c) 2023 Petter Skafle Henriksen
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.