Studentevaluering av enkeltforelesninger i emner med mange undervisere
Abstract
Studentevaluering av undervisning i emner med mange undervisere vil ofte ikke resultere i nyttige tilbakemeldinger til den enkelte underviser. Utfordringen i dette prosjektet var å komme fram til en god metode for studentevaluering i slike emner. Evalueringens formål var å gi den enkelte underviser tilbakemeldinger som kan brukes til å forbedre undervisningskvaliteten.
En kort og anonym nettbasert evaluering som gjennomføres like etter forelesningen kan være en god måte å evaluere forelesninger på i emner med mange undervisere. Evalueringen bør gi mulighet for kommentarer i fritekst, men det finnes også gode spørsmål med svaralternativer som kan brukes. Underviser kan selv utforme og gjennomføre evalueringen for å selv kunne velge ut hva det er ønskelig med tilbakemelding på. Studenter mister raskt motivasjonen for evalueringer, særlig dersom de tar lang tid å utføre og dersom de ikke ser hensikten med dem. En evaluering bør derfor være kort, behøver ikke omfatte mange aspekter ved undervisningen og må ikke nødvendigvis gjennomføres etter alle undervisningstimer. For å sørge for at studentene forstår hensikten med evalueringen kan underviseren bruke de siste minuttene av undervisningen til å forklare dette. Evalueringen bør være anonym for å sikre at svarene fra studentene blir oppriktige.
Nedladdningar
##submission.downloads##
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Petter Omland
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.