Å lære studentene kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
Abstract
Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne avgjøre når ulike undervisningsmetoder, teknikker eller teoretiske redegjørelser skal inn i undervisningen. Teksten er personlig, da forfatteren beskriver hvordan hennes måte å undervise på endres gjennom deltakelse på PedUp. Forfatteren redegjør hvordan hun tidligere pleide å holde tradisjonelle ‘tavle’ eller PowerPoint forelesninger, og hvordan hun i dag har fått kunnskap og innsikt i studentaktive undervisningsmetoder, noe som passer mye bedre til læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter. Teksten redegjør for ulike studentaktive undervisningsformer som fremmer studentenes selvoppdagelse og refleksjon. Et av hovedpoengene i denne teksten, er oppdagelsen av hvordan kritisk refleksivitet læres best når studentene selv er aktive og utforskende. Lærerens hovedoppgave blir dermed å tilrettelegge for at det oppstår gode diskusjoner, dialoger og samhandling i klasserommet. Når læreren er åpen og sensitiv for det uforutsigbare og det som oppstår der og da, inkluderes studentenes verden i større grad i undervisningen. Først da kan studentenes kritiske refleksivitet læres.
Nedladdningar
##submission.downloads##
Publicerad
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Carla Ramirez
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-Ickekommersiell-IngaBearbetningar 4.0 Internationell-licens.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.