Studenter fra ulike fag og land, og inndeling i diskusjonsgrupper om bærekraft og verdier

Författare

  • Heidi Rapp Nilsen NTNU

Abstract

Kunnskap om problemene vi har med å skape en global bærekraft, skaper motløshet hos mange, også blant studenter. I noen kurs på NTNU så har studenter svært ulikt kunnskapsgrunnlag, spesielt når de kommer ifra ulike studieprogram, samt har ulik nasjonalitet og språklige forutsetninger. Dette gir utfordringer for hvordan forelesningene skal innrettes, slik at studentene når læringsmål og læringsutbytte. I denne teksten diskuteres denne utfordringen basert på erfaringer fra et fag der kunnskap om bærekraft utfordringer er sentralt, samt bruk av etiske teorier og relaterte normer. Ulikt kunnskapsgrunnlag om bærekraft påvirker normer, holdninger og framtidstro. I denne artikkelen diskuteres ulike grep for hvordan unngå å skape motløshet blant de som vet mye, men at de som trenger mer kunnskap om utfordringene får nettopp det. En av observasjonene er at det bør gjøres kjent for studenter på tidlig stadium at de fleste av våre valg ikke er verdinøytrale, og det gjelder også ved valg av studieretning, og tema for oppgaver. En slik bevisstgjøring kan gjøre studentene bedre rustet til møtet med både fag og en virkelighet der bærekraft, etikk og normer er sentralt.

Nedladdningar

Nedladdningsdata är inte tillgängliga än.

##submission.downloads##

Publicerad

2020-11-23