Å fremme studentmotivasjon gjennom digital omvendt undervisning

Forfattere

  • Helga Fjærvoll Oslo Nye Høyskoe

Sammendrag

SAMMENDRAG: Nettstudier er i rask fremvekst innen høyere utdanning, samtidig som det rapporteres om problemer som ensomhet og høye frafallstall. Studentmotivasjon er blitt koblet til grad av gjennomføring i nettstudier. Selvbestemmelsesteorien er en anerkjent motivasjonsteori som har solid empirisk støtte for sine anbefalinger om hvordan man kan fremme studentmotivasjon. De siste årene har teorien i økende grad blitt utforsket også innenfor nettbasert høyere utdanning, og man har funnet støtte for noen sentrale antagelser. Omvendt undervisning er en fleksibel undervisningsmodell som har vist sammenheng med økt studentmotivasjon når den gjennomføres i en fysisk kontekst. Undervisningsmodellen blir stadig mer populær i høyere utdanning og kan også tilbys heldigitalt. Man lar informasjonsoverføringsbiten foregå i forkant av undervisningsøkten, mens selve økten blir viet til å samarbeide om aktive læringsaktiviteter som krever høyere ordens tenkning. I denne artikkelen vil jeg med utgangspunkt i selvbestemmelsesteorien drøfte hvorvidt digital omvendt undervisning kan benyttes for å fremme studentmotivasjon. Eget undervisningsopplegg til nettstudentene i emnet Utviklingspsykologi vil benyttes som illustrerende eksempel. Studentevalueringen viste høy tilfredshet, men oppmøtet var lavt fra første økt. Jeg kommer til å diskutere hvorvidt det kan rettferdiggjøres å legge ned ressurser i et forsøk på å fremme studentmotivasjon hos en mindre andel studenter. 

Downloads

Download data is not yet available.

Nedlastinger

Publisert

2024-11-13