Effektive læringsstrategier
Innsikter, implementering og tverrfaglig erfaringsutveksling
Sammendrag
Forskning på læring viser tydelig at noen læringsstrategier er mer effektive enn andre. To spesielt effektive læringsstrategier er å hente fram fra hukommelsen gjennom for eksempel testing (retrieval practice) og fordeling av læringen over en lengre periode med jevne mellomrom (distributed practice). Forskning viser imidlertid også at studenter i liten grad er bevisste på hva som er mest effektiv læring og benytter ofte lite effektive læringsstrategier som å lese en tekst flere ganger framfor å teste seg selv eller å studere rett før en eksamen framfor å fordele læringen over en lengre periode.
I dette bidraget formidler jeg noen innsikter fra forskning på læring som vi undervisere i høyere utdanning kan ha nytte av. I tillegg gir jeg eksempler fra egen undervisning på hvordan vi kan bruke disse innsiktene for at våre studenter lærer å lære: legge til rette for at studentene kan teste seg selv, legge til rette for distribuert øvelse (repetisjon) i og utenfor undervisningen, samt diskutere effektive læringsstrategier i undervisningen. Til slutt ønsker jeg å vise hvordan vi gjennom artikkelseminarer jobber tverrfaglig med erfaringsutveksling rundt temaet læringsstrategier i begynneremner på mitt fakultet. Jeg håper at dette bidraget kan inspirere andre til å jobbe systematisk med implementering av forskningsbaserte innsikter om effektive læringsstrategier i egen undervisning og i fellesskap med kollegaer.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Maarten T. P. Beerepoot
Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.