Livslang læring og fleksibel utdanning
- erfaringer med å bygge bro mellom teori og praksis i deltids profesjonsutdanning
Sammendrag
I denne artikkelen ser vi på hvordan man kan legge til rette for livslang læring og fleksibel utdanning. Vi deler erfaringer fra deltids profesjonsutdanning ved VID vitenskapelige høgskole der vi har jobbet aktivt med å legge til rette for at studenter skal kunne kombinere arbeid og studier. Ved å koble arbeidserfaringer med det de lærer i studiet, får de en praksisnær og dagsaktuell utdanning. Studentene har relevant arbeidserfaring fra feltet de utdanner seg innenfor, og den pedagogiske modellen er bygget opp rundt dette. Med en bakgrunn i sosiokulturelt læringssyn, voksenpedagogikk og sirkulære læringsprosesser reflekterer vi rundt potensialet for å legge til rette for livslang læring og fleksibel utdanning gjennom deltidsutdanning.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Kjersti Grosvold Maudal, Aleksandra Sæheim
Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.