Vurdering for læring i høyere yrkesfaglig utdanning
Sammendrag
I denne artikkelen undersøker jeg hvordan fagskolestudenter opplever vurderingsformer som skal fremme læring. Artikkelen har en sosiokulturell teoretisk tilnærming til læring, og baseres på en kvalitativ undersøkelse blant egne filmstudenter. Resultatene viser at studentene opplever formativ vurdering som lærings-og motivasjonsfremmende i større grad enn summativ vurdering, og at relasjonen til den som gir tilbakemelding har stor betydning. Videre framkommer det at studentenes forståelse av vurderingsbegrepet er uklar. Valg av vurderingsformer som støtter fagskolestudenters læring krever pedagogisk kompetanse, og jeg setter derfor spørsmålstegn ved at pedagogisk utdanning ikke er et krav for fagskolelærere.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Siri Rutlin Harildstad
Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.