Hybridundervisning som undervisningsform i grunnskolelærerutdanningen
Sammendrag
I 2009 startet Høgskolen i Telemark opp en nettbasert allmennlærerutdanning i kombinasjon med campusbasert utdanning på Notodden. Undervisningen ble organisert som hybridundervisning der nettstudentene fulgte undervisningen i sanntid på nettet og de campusbaserte klassene fulgte den fra klasserommet. Denne undervisningsformen ble brukt også for de kommende klassene på Notodden. USN har dermed over 10 års erfaring med denne undervisningsformen på lærerutdanningen og var dermed godt forberedt når undervisningen måtte legges om på grunn av covid-19.
Gjennom disse årene har vi fått mye erfaring med hybridundervisning og hvordan den bør organiseres for at både nettstudenter og campusstudenter skal få et størst mulig utbytte. Det er blitt prøvd ut mange ideer og undervisningsformer og vi har etter hvert funnet en modell som vi mener fungerer bra, både for campus- og nettstudenter. I denne artikkelen vil vi presentere en undervisningsmodell til bruk ved hybridundervisning. Vi vil ha fokus på de pedagogiske og didaktiske tilnærmingene og hvordan vi har tilpasset undervisningen vi gir til studentene.
I artikkelen ser vi på hvordan både nettstudenter og campusstudenter kan ivaretas på en god måte i undervisningen. Det er viktig for oss at begge grupper opplever undervisningen som faglig relevant, engasjerende og interessant. Dette kan være krevende å få til siden lærer må holde fokus på to grupper samtidig. Vi vil i artikkelen gi noen ideer til hvordan dette kan gjøres.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Peer Sverre Andersen, Siv Svendsen
Dette verket er lisensiert under en Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International Lisens.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.