Hvor inkluderende er mitt digitale klasserom?

Forfattere

  • Paula Rice IIF, NTNU

Sammendrag

En viktig innvirkning av Covid-19 på lærere og elever i høyere utdanning over hele kloden har vært å ta dem ut av delte fysiske rom som klasserom, forelesningsteatre og til og med laboratorier og studioer, og plassere dem i digitale klasserom. Studenter og lærere har alle blitt fjerne lærere og studenter på nettet. For mange var dette en rask overgang som ikke alltid var lett. Imidlertid ser mange institusjoner nå bruken av digital teknologi i undervisning og læring som en mer permanent endring (Sangster et al, 2020).

Mens bevis viser at digital teknologi kan fremme og forbedre læring, er dette avhengig av hvordan teknologi brukes. For eksempel konkluderte en gjennomgang av Lillejord et al (2018), som vurderte teknologi i høyere utdanning for Norge, at høyere utdanning fortsatt var veldig lærersentrert, og digitale teknologier ikke ble utnyttet for å fremme mer lærersentrerte og aktive læringsmiljøer.

Ethvert læringsmiljø må tilby kvalitet og effektiv læring. Dette er i tråd med FNs bærekraftsmål nr. 4 for inkluderende og rettferdig kvalitetsutdanning og "inkluderende og effektive læringsmiljøer for alle" (www.un.org). Kvalitetslæring er derfor knyttet til inkludering i læringsmiljøet. I Norge er kravet om inkludering i utdanningen nedfelt i likestillingsloven (2017).

Et digitalt klasserom er imidlertid ikke det samme som et fysisk klasserom. Jeg er klar over prinsippene for ‘universel design for learning’ i inkludering, og har også flere års erfaring med å bruke digital teknologi i undervisning og læring, jeg hadde ikke eksplisitt vurdert UDL i digitale klasserom. Jeg evaluerte det synkrone digitale klasserommet mitt fra UDL og inkludering, ved å bruke fire mangfoldsartikler fra Nelson Lairds (2011) inkluderingsdiversitetsmodell og relevant litteratur. Jeg valgte elementene som relevante for et synkront digitale klasserom. Disse er opptatt av pedagogikk, klasseromsmiljø og omstilling. Evalueringen min antyder at mens jeg har gjort noe for å skape et inkluderende online klasserom, bør jeg gjøre mer.

Downloads

Download data is not yet available.

Nedlastinger

Publisert

2021-05-05