Aktivt læringsmiljø med tverrfaglig studiedag – erfaringer fra Informatikk Arbeidsdag
Sammendrag
Det faglige og sosiale læringsmiljøet i første årskurs har stor påvirkning på studentenes trivsel,
studievaner, faglig utvikling og motivasjon for videre studie. Tiltak rettet mot årskull og
studieprogram har vist seg å være en god strategi, men ved mange høgere utdanningsinstitusjoner
er det en utfordring å finne løsninger som skalerer og ikke kommer i konflikt med hvordan
utdanningen og ressursene ellers er organisert. I regi av Excited senter for fremragende ITutdanning
ble det høsten 2017 arrangert en ukentlig arbeidsdag for alle førsteårsstudenter ved
bachelor i informatikk ved NTNU. Basert på intervjuer og spørreundersøkelse har vi funnet at
tverrfaglighet og tilgang til læringsassistenter har mye å si for det faglige læringsmiljøet, mens
tilgjengelige arealer til faste tidspunkt, relasjonsbygging og enkel matservering har stor påvirkning
på det sosiale læringsmiljøet. Til sammen har dette vist seg å være en enkel og svært god måte for
å skape faglig og sosial tilhørighet og identitet som videre kan ha stor effekt på læringsutbytte. I
denne artikkelen presenteres resultater og erfaringer med dette prosjektet, samt planer for veien
videre.
Downloads
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.