Fra kunnskap til ferdigheter - erfaringer med emnerevisjon i samarbeid med arbeidslivet
Abstract
SAMMENDRAG: Relevans er et viktig kvalitetsmål innen høyere utdanning og omhandler hvorvidt undervisningen som leveres møter behovene i arbeidslivet. I 2022 ble det gjennomført en omfattende revisjon av valgemnet «Kosthold og ernæring for barn» på bachelorgraden i ernæring ved Oslo Nye Høyskole. Målet med revisjonen var et mer praksisnært og arbeidsrelevant emne for ernæringsstudentene. I tillegg til å inkludere kortvarig praksis, ble en rekke aktører fra arbeidslivet invitert med for å gi innspill til hva uteksaminerte kandidater bør kunne for å jobbe med mat og kosthold til barn i eksempelvis barnehage og skole. Studenter ga og innspill. Dette arbeidet dannet grunnlaget for revisjon av emnet. I prosessen ble det avdekket flere nye tema og en rekke av læringsutbyttebeskrivelsene ble endret. Arbeidskrav og vurderingsform ble likeledes endret. Å involvere arbeidsliv og studenter i revisjonsprosessen på denne måten var svært lærerikt. Det fremgikk tydelig gjennom innspillene at generiske ferdigheter er verdsatt i arbeidslivet. Det å kunne anvende kunnskap for å løse utfordringer, ha en forståelse for settingen du skal jobbe i og å kunne jobbe tverrfaglig, utgjør betydningsfull kompetanse.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ella Marie Heyerdahl, Ulrike Liisberg
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.