Veiledning anno 2023
Essay om fleksible veiledningsformer for masterstudenter
Abstract
Dagens kunnskapssamfunn stimulerer helse- og sosialfaglige profesjonsutøvere til å lære gjennom hele sin yrkeskarriere, for på den måten å bidra til utvikling og bruk av ny kunnskap på respektive fagområder. Høyskoler og universiteter tilbyr masterstudier, og skolerer vitenskapelig ansatte til å veilede masterstudentene. Dette essayet er skrevet i forbindelse med et kurs i veiledning på masternivå i Høgskulen på Vestlandet (HVL) våren 2023. Eksempelet essayet tar som utgangspunkt illustrerer at en del av dagens masterstudenter er voksne, med mange forpliktelser og aktiviteter i livene sine. Masterstudiene kan være noe de gjør i tillegg til heltidsstillinger og familieliv. I essayet blir det reflektert rundt praktisk og pragmatisk bruk av veiledningsteori, -metoder og studentenes eget ansvar midt oppe i denne travelheten, og der veileder i tillegg gjerne må legge til rette for fleksibilitet og veiledning via avstand.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Bente Kvilhaugsvik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.