Bruk av podcast i matematikkundervisningen i grunnskolelærerutdanningen
Abstract
Denne artikkelen tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg gjennomført av studenter i to emner på masterprogrammene i grunnskolelærerutdanningen ved Universitetet i Sørøst-Norge, Notodden. Studentene produserte podcast i grupper, som omhandlet et matematisk tema. Hensikten med artikkelen er å redegjøre for studentenes refleksjoner knyttet til utvikling av muntlige ferdigheter ved bruk av podcast samt overføringsverdien av arbeidsmetoden til grunnskolen.
I etterkant av produksjonen svarte studentene på et digitalt spørreskjema. Resultatene fra spørreundersøkelsen viser at studentene mener at produksjonen av podcast bidro til at de måtte sette seg inn i fagstoffet på en grundig måte. Det kom også frem at de i større grad måtte tenke nøye gjennom formuleringene og begrepene de benyttet ved produksjonen av podcastene. Samtidig opplevde studentene mestring underveis i produksjonen, og de tror at en slik oppgave kan skape engasjement blant grunnskoleelever. Ved evalueringen kommer det også frem at studentene opplever det utfordrende å formulere matematikk uten å illustrere, i tillegg til tekniske utfordringer underveis i produksjonen.
På bakgrunn av studien vil vi fortsette med bruk av podcast i grunnskolelærerutdanningen, da vi mener at det gir studentene trening i faget, muntlighet og verktøy som brukes i grunnskolen.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tonje Berg, Reiar Kravik
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.