Utvikling av kritisk tenkning og refleksjon i pedagogikkfaget. En pilotstudie.
Abstract
Alle fag i Grunnskolelærerutdanningen (GLU) skal bidra til å fremme kritisk tenkning og refleksjon som en del av studentenes danningsprosess. Kritisk tenkning er også vektlagt i den overordnete delen av læreplanen for Grunnskolen. Det er derfor et dobbeltoppdrag for oss som lærerutdannere at studentene utvikler et bevisst forhold til hva kritisk tenkning og refleksjon kan innebære, både på egne vegne, og når de senere skal skape rom for kritisk tenkning og refleksjon i sine klasserom. I løpet av det første året med PEL legges det et grunnlag for å utvikle pedagogisk kunnskap, hvor selvstendig tenkning er sentralt for egen utvikling som lærer. Vi har gjort en pilotundersøkelse hvor vi har som mål å få bedre kjennskap til hvordan lærerstudenter i pedagogikkfaget forstår disse sentrale begrepene. Vi har også undersøkt hvilke læringsformer i faget de mener i størst grad fremmer slik tenkning.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Marianne Leikvoll Eide, May-Britt Revheim Brekke
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.