Studenter fra ulike fag og land, og inndeling i diskusjonsgrupper om bærekraft og verdier
Abstract
Kunnskap om problemene vi har med å skape en global bærekraft, skaper motløshet hos mange, også
blant studenter. I noen kurs på NTNU så har studenter svært ulikt kunnskapsgrunnlag, spesielt når de
kommer ifra ulike studieprogram, samt har ulik nasjonalitet og språklige forutsetninger. Dette gir
utfordringer for hvordan forelesningene skal innrettes, slik at studentene når læringsmål og
læringsutbytte. I denne teksten diskuteres denne utfordringen basert på erfaringer fra et fag der kunnskap
om bærekraft utfordringer er sentralt, samt bruk av etiske teorier og relaterte normer. Ulikt
kunnskapsgrunnlag om bærekraft påvirker normer, holdninger og framtidstro. I denne artikkelen
diskuteres ulike grep for hvordan unngå å skape motløshet blant de som vet mye, men at de som trenger
mer kunnskap om utfordringene får nettopp det. En av observasjonene er at det bør gjøres kjent for
studenter på tidlig stadium at de fleste av våre valg ikke er verdinøytrale, og det gjelder også ved valg av
studieretning, og tema for oppgaver. En slik bevisstgjøring kan gjøre studentene bedre rustet til møtet
med både fag og en virkelighet der bærekraft, etikk og normer er sentralt.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Heidi Rapp Nilsen
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.