Emneevaluering og referansegrupper – forbedringer, supplement, alternativer
Abstract
Emneevaluering er en pålagt og sentral del av universiteters kvalitetssikringsprosedyrer. Et sentralt virkemiddel for emneevaluering er referansegrupper, hvor noen studenter plukkes ut for å representere klassen. Flere har observert problemer med at emneevaluering har lett for å fokusere på kvalitet og studenttilfredshet med undervisningen, mens det ideelle målet med kvalitetsarbeidet kanskje heller burde være å forbedre læringen i emnet. I denne artikkelen diskuteres noen forslag til hvordan man kan bruke referansegrupper til å oppnå dette, samt noen supplementer eller alternativer i tilfelle referansegrupper ikke er den ideelle tilbakemeldingsmetoden for de innspillene man trenger fra studentene.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.