Veiledning anno 2023
Essay om fleksible veiledningsformer for masterstudenter
Resumé
Dagens kunnskapssamfunn stimulerer helse- og sosialfaglige profesjonsutøvere til å lære gjennom hele sin yrkeskarriere, for på den måten å bidra til utvikling og bruk av ny kunnskap på respektive fagområder. Høyskoler og universiteter tilbyr masterstudier, og skolerer vitenskapelig ansatte til å veilede masterstudentene. Dette essayet er skrevet i forbindelse med et kurs i veiledning på masternivå i Høgskulen på Vestlandet (HVL) våren 2023. Eksempelet essayet tar som utgangspunkt illustrerer at en del av dagens masterstudenter er voksne, med mange forpliktelser og aktiviteter i livene sine. Masterstudiene kan være noe de gjør i tillegg til heltidsstillinger og familieliv. I essayet blir det reflektert rundt praktisk og pragmatisk bruk av veiledningsteori, -metoder og studentenes eget ansvar midt oppe i denne travelheten, og der veileder i tillegg gjerne må legge til rette for fleksibilitet og veiledning via avstand.
Downloads
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Bente Kvilhaugsvik
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.