Hvordan fremme aktiv deltakelse i programmeringsforelesninger (digitale og fysiske) med opptil 500 studenter?
Resumé
Gode programmeringsferdigheter er viktig innen svært mange fagfelt, spesielt innen ingeniørfag. Det er derfor avgjørende at de grunnleggende programmeringsemnene greier å gi studentene grunnlaget som kreves for å kunne benytte programmering som et nyttig verktøy senere i studieløpet og i jobb. De grunnleggende programmeringsemnene er gjerne store, med godt over 1000 oppmeldte studenter og forelesningsparalleller på rundt 500 studenter. Forelesningsutbyttet til studentene øker ved å fremme aktiv deltakelse i forelesningene, framfor at studentene blir sittende som passive tilskuere. Dessverre er aktiv studentdeltakelse ofte krevende å få til når det er flere hundre studenter til stede.
I støtteforelesningene i emnet TDT4102 Prosedyre- og objektorientert programmering ved NTNU har vi hatt stor suksess med å gi små oppgaver underveis i forelesningene som studentene har fått tenke på og diskutere med nabostudentene i 1–3 minutter før oppgavene besvares og diskuteres i plenum. Dette har ført til at samtlige studenter som er til stede i disse forelesningene deltar aktivt, noe som øker læringen for studentene og gjør det mer givende å forelese. Teknikken har blitt benyttet i både fysiske og digitale forelesninger. I digitale Zoom-forelesninger lønner det seg å bruke «polls» (avkrysning) for å hente inn studentenes svar dersom det er mange studenter til stede, slik at det ikke blir kaos i chatten.
Downloads
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Fanny Skirbekk
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.