Økte skriveferdigheter gjennom formativ vurdering

Forfattere

  • Ingrid Cathrin Nordli UIT - The Arctic University of Norway
  • Pål Anders Opdal UiT - The Arctic University of Norway

Resumé

I denne studien diskuterer vi studentrespons på formativ vurdering i forbindelse med et bachelorkurs i akademisk skriving. Formativ vurdering er underveisvurdering og -veiledning, den former læring og bringer den lærende fremover (Bennett, 2011, 2018; Wiliam, 2018). Vårt formål med studien er å utforske hvilke typer formativ vurdering studenter opplever som verdifulle for utvikling av ferdigheter i akademisk skriving. Underveisvurdering krever tre sentrale prosesser: a) at underviseren er klar over hvor den lærende er, b) hvor den lærende er på vei og c) hva som kreves for å komme dit (jf. Black & Wiliam, 2009). Følgelig, hva studenter allerede kan og hva underviseren forstår og gjør, er avgjørende for studentenes læring. Med to faglærere og samarbeidslæring som kursramme, undersøkte vi studentenes respons på følgende typer underveisvurderinger:

  • løpende muntlig vurdering i undervisning og gruppearbeid,
  • skriftlig vurdering av tekst,
  • muntlig vurdering av tekst, muntlige framlegg, oppsummeringer og diskusjoner,
  •  

Studentresponsene ble innhentet ved kursets slutt, og resultatene viser at studentene opplevde at alle typer formativ vurdering bidro til egen læring. De trakk spesielt fram hvordan to faglærere og samarbeidslæring med medstudenter ga stort utbytte (læring gjennom muntlig veiledning). Studentenes muntlige aktivitet økte igjennom kurset, og de ble stadig mer aktive i sin egen læringsprosess.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Publiceret

2022-04-22