Evaluering av undervisningsopplegg i etikk, bachelor utdanning sykepleie 1. årsenhet
Resumé
Sykepleie som fag og profesjon består av ulike dimensjoner. En av dem er etikk og moral. Dimensjonen vektlegger grunnleggende verdier og etiske prinsipper sentrale for praktisk utøvelse av sykepleiefaget.
Etikk er et gjennomgående tema i utdanning av sykepleiere ved NTNU i alle tre studieår. Tema omfatter både kunnskap, ferdighetstrening og klinisk praksis. Teoretisk undervisningsopplegg første årsenhet, gammel studieplan, innebar forelesninger i grunnleggende etikk og yrkesetikk. I etterkant av forelesningene jobbet studentene i basisgrupper med casebaserte videoklipp utarbeidet av Kommunenes Sentralforbund som utgangspunkt for systematisk, etisk refleksjon. Basisgruppenes arbeid ble framlagt for medstudenter som gav feedback.
Aktive læringsprosesser nevnes ofte som sentrale virkemidler innen læring i akademisk utdanning av studenter. Også innen tema etikk kan spørsmålet reises ved på hvilken måte studentene best får kunnskap om, og ferdigheter innen etikk og moralsk dannelse. Hvilke læringsaktiviteter kan pedagogisk sett, være kloke å anvende for å oppnå læring innen etikk?
Evalueringen intenderte innhenting av tilbakemeldinger fra studenters og læreres erfaringer med undervisningsopplegg i etikk med tanke på læring. Dette for å få bedre innsikt i og kunnskap om, hvilke faktorer som kan synes viktige for studenters læring knyttet til læringsaktivitetene som ble anvendt. Kontinuerlig, pedagogisk kvalitetsforbedring er et mål i seg selv.
Undervisningen i etikk er nå evaluert. Respondentene ble bedt om å svare på et enkelt likertskala spørsmål, samt fylle inn egne evalueringer i tre, åpne bokser. Fokus var rettet mot positive og negative erfaringer med undervisningsopplegget. Deltakerne ble i tillegg gitt mulighet til å komme med forslag til endring av undervisningsopplegget.
NSD ble kontaktet. Evalueringen var ikke meldepliktig. I alt deltok 198 studenter (79,9 %) og 6 lærere (75 %).
Tilbakemeldingene ble systematisk gjennomgått og kategorisert, inspirert av Malterud`s tekstanalyse. Resultatene viste at forelesninger som engasjerer studenter, var et godt utgangspunkt for læringsprosessen. Kunnskapen fra forelesningene ble anvendt i videre refleksjon knyttet til etikk og moral. Aktive student diskusjoner og meningsutvekslinger basert på realistiske videoer, ble opplevd som verdifullt for å få et bredere perspektiv på temaet. Undervisningsopplegget opplevdes som eksamensrelevant og sentralt for videre yrkespraksis. Lærerne viste noe mere positivitet over undervisningsopplegget enn hva studentene gav utrykk for.
Downloads
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2021 T.K. Greaker, B. Andre
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.