Undervisning av matematisk modellering i operasjonsanalyse – innføring av studentsentrerte modelleringsøkter i forelesningene

Forfattere

  • Anders Gullhav NTNU

Resumé

Denne teksten ble opprinnelig skrevet som en del av arbeidskravene ved å delta i NTNUs program innen utdanningsfaglig basiskompetanse høsten 2019. Teksten tar for seg utfordringer knyttet til å undervise matematisk modellering i emner innen fagfeltet operasjonsanalyse på universitetsnivå. Utfordringene belyses gjennom fire perspektiver: teori, egne erfaringer, inntrykk fra kolleger og synspunkter fra studentene. Basert på egne erfaringer og inntrykk fra kolleger utformet jeg et nytt undervisningsopplegg i høstsemesteret 2019. For å evaluere dette opplegget søkte jeg aktivt tilbakemeldinger fra studentene. Med bakgrunn i tilbakemeldingene samt teori fra vitenskapen om matematikkutdanning og publiserte råd og ideer fra andre faglærere innen operasjonsanalyse, foreslår jeg en videreutvikling av undervisningsopplegget.

Downloads

Download-data er endnu ikke tilgængelig.

Downloads

Publiceret

2020-11-23