Bruk av refleksjon i praksisnær undervisning på medisinstudiet ved NTNU. En metode for å fremme læring innen profesjonalitet
Resumé
ABSTRACT: Medisinstudiet er et praksisnært profesjonsstudium hvor legestudentene er utplassert i klinisk praksis i flere runder i løpet av de seks årene det tar å fullføre studiet. Medisinsk profesjonalitet og utøvelse av legerollen omtales ofte som det “skjulte pensum” og læring innen profesjonalitet skjer dag i stor grad ved uformell læring, gjennom å møte og observere ulike rollemodeller. Ved medisinstudiet ved NTNU ble det i 2019 innført et langsgående emne som fokuserer blant annet på profesjonalitet (såkalt trådundervisning i Profesjonalitet, pasientkontakt og kommunikasjon). Fra 2021 innføres også nasjonale retningslinjer for medisinutdanningen (RETHOS) hvor ett av kompetanseområdene handler om profesjonalitet. Profesjonalitet handler i stor grad om å kunne identifisere og reflektere over faglig og etiske problemstillinger, i tillegg til å kjenne grenser for egen faglig kompetanse. Å lære seg metoder for refleksjon kan være en vei for å få økt kompetanse knyttet til egen profesjonalitetsutvikling. Denne prosjektoppgaven beskriver arbeidet med å innføre refleksjon og bruk av refleksjonsnotat på medisinstudiet ved NTNU, på ulike stadier i studiet.
Downloads
Downloads
Publiceret
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Bente Mjølstad
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse – Ikke-kommerciel – Ingen Bearbejdede Værker (by-nc-nd).
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.