https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/issue/feedLæring om læring2025-03-27T07:33:15+00:00Ole Kristen Solbjørgole.solbjorg@ntnu.noOpen Journal Systems<p>Læring om læring er en åpen journal for deling av refleksjoner rundt læring – gjerne med utgangspunkt i egen utprøving eller utvikling av læringsformer, undervisningsformer, vurderingsformer, teknologi og tjenester, læringsareal og kombinasjoner av disse.</p> <p>Journalen har ISSN 2535-4108</p>https://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/6336Interprofessional Collaboration in the Development of Digital Learning and Teaching Resources in Health Sciences2025-03-05T11:53:03+00:00Nina Cheethamnina.cheetham@uit.noRita JentoftRita.jentoft@uit.noRigmor Fururigmor.furu@uit.no<p>The article describes the development of interprofessional digital teaching resources within the bachelor's programs in nursing and occupational therapy. With a background of increased focus on interprofessional collaboration and the importance of digital competence in the common framework plan for health and social care education, it describes teacher collaboration across two professions. The project also includes student involvement. In the collaboration, the digital learning tool H5P was used in the development of interactive teaching on welfare technology. The article highlights what can promote educators' digital competence and the significance of interprofessional collaboration in the development of digital learning resources. The teacher collaboration is discussed in light of theories on communities of practice and the factors that can influence the successful development of student-active teaching resources. In the project, it was identified that a common starting point for interprofessional collaboration between occupational therapy and nursing, based on shared learning outcome descriptions, was significant for the collaboration. The collaboration provided a safe arena for knowledge sharing and inspired the development of joint digital learning resources, and the participants' engagement and mutual respect for each other's fields contributed to idea exchange and the development of these resources.</p>2025-03-17T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Nina Cheetham, Rita Jentoft, Rigmor Furuhttps://www.ntnu.no/ojs/index.php/lol/article/view/6347Digital mentoropplæring2025-03-27T07:33:15+00:00Lucie Furulundlucie.furulund@inn.noUnni Høsøienunni.hosoien@oslomet.no<p>Denne praksisfortellingen har som formål å beskrive erfaringene med gjennomføringen av en digital mentoropplæring med webinarer, rettet mot helsepersonell i kommunehelsetjenesten. Hovedmålet med opplæringen var å styrke mentorrollen, og hensikten med webinarer var å utvikle mentorenes handlingskompetanse i veiledning gjennom øving og refleksjon. Mentorene ble rekruttert av sine ledere og hadde ansvar for å veilede kolleger på arbeidsplassen, og dermed bidra til kompetanseutvikling på arbeidsplassen.</p> <p>Den teoretiske forankringen for opplæringen var basert på konstruktivistiske, sosiokulturelle og konnektivistiske læringsprinsipper. Konstruktivismen fremhever læring som en erfaring- og refleksjonsprosess, mens sosiokulturelle perspektiver understreker betydningen av læring i et fellesskap. Konnektivismen vektlegger hvordan digital teknologi kan støtte nettverksbasert læring. Disse prinsippene la grunnlaget for utviklingen av opplæringen, som gjennom digitale verktøy skapte fleksible læringsmuligheter, uavhengig av tid og sted.</p> <p>Resultatene fra pilotprosjektet indikerer at mentorene opplevde økt trygghet i rollen som veileder gjennom praktisk trening. Webinarene fungerte som en viktig arena for refleksjon og erfaringsutveksling, og bidro til både personlig og faglig utvikling. Mentorene rapporterte også at opplæringen var tidseffektiv og enkel å gjennomføre fra arbeidsplassen, noe som antyder at digital læring kan være et verdifullt supplement til mer tradisjonelle opplæringsformer.</p> <p>Konklusjonen er at digital mentoropplæring har potensial til å utvikles som en nasjonal modell for kompetanseheving i helsesektoren. Gjennom praktisk trening, fleksibilitet og bruk av digitale verktøy kan denne opplæringsformen bidra til både faglig utvikling og økt trivsel blant ansatte. Praksisfortellingen anbefaler en videre utvikling av digitale mentoropplæringstilbud, som også kan tilpasses andre sektorer.</p>2025-03-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Lucie Furulund, Unni Høsøien