Lær å lære – et introduksjonskurs for førsteårsstudenter på Det juridiske fakultetet ved Universitetet i Bergen.

Authors

  • Andrea Grytten Universitetet i Bergen
  • Julie Hausland Lundin

Abstract

Formålet med Lær å lære-kurset er å gi en introduksjon til jusstudiet for førsteårsstudentene ved Det juridiske fakultetet i Bergen i studentatferd, studentaktive læringsformer og læringsopplegget. Samfunnsutviklingen gjør at det oppstår nye og komplekse juridiske problemstillinger. Nåværende og fremtidige jurister må være i stand til å løse problemstillingene som oppstår, og fakultetet må derfor tilrettelegge undervisningen slik at studentene er klare for å angripe spørsmålene som møter dem i arbeidslivet. Et tiltak for å forberede studentene på studiehverdagen på Det juridiske fakultetet, har vært innføringen av Lær å lære-kurset. Gjennom kurset har studentene blitt oppfordret til å være bevisste i sin egen læring, og være aktive i alle læringsaktivitetene de bruker i sin studiehverdag. Ved å bevisstgjøre studentene på deres studieteknikker og hvordan de forholder seg til ulike læringsaktiviteter, er målet at studentene gjennom studiet utvikler seg til å bli selvstendige, kritiske og reflekterte jurister. Erfaringer[1] etter kurset viser at studentene har behov for et introduksjonskurs til jusstudiet og ulike læringsaktiviteter. Det er likevel en vei å gå når det gjelder innholdet i kursrekken og hva studentene har behov for å bli introdusert for.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2023-04-20