Vurdering til læring ved bruk av praksismappe og praksisseminar som nye vurderingsformer
Abstract
Vurdering har stor innvirkning på læring. En god vurderingspraksis ikke bare måler kunnskap og ferdigheter, men motiverer og har også læring som mål. På masterstudiet i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet ved UiT brukes en stor variasjon av vurderingsformer. Dette er i samsvar med Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning og det er også anbefalt i NOKUTs Kvalitetsområder for studieprogram for å stimulere til dybdelæring og at studentene oppnår forventet læringsutbytte. For å opprettholde samsvar mellom øving og prøving må vurderingsformer jevnlig evalueres og utvikles. I denne artikkelen vil jeg se nærmere på utviklingen av en ny vurderingsform knyttet til masterutdanningen i rettsvitenskap ved UiT og hvorfor denne har blitt svært godt mottatt av både studenter, kontaktlærere og praksisveiledere.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kristine Korsnes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.