Vurdering til læring ved bruk av praksismappe og praksisseminar som nye vurderingsformer

Authors

  • Kristine Korsnes Universitetet i Tromsø

Abstract

Vurdering har stor innvirkning på læring. En god vurderingspraksis ikke bare måler kunnskap og ferdigheter, men motiverer og har også læring som mål. På masterstudiet i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet ved UiT brukes en stor variasjon av vurderingsformer. Dette er i samsvar med Meld. St. 16 (2016–2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning og det er også anbefalt i NOKUTs Kvalitetsområder for studieprogram for å stimulere til dybdelæring og at studentene oppnår forventet læringsutbytte. For å opprettholde samsvar mellom øving og prøving må vurderingsformer jevnlig evalueres og utvikles. I denne artikkelen vil jeg se nærmere på utviklingen av en ny vurderingsform knyttet til masterutdanningen i rettsvitenskap ved UiT og hvorfor denne har blitt svært godt mottatt av både studenter, kontaktlærere og praksisveiledere.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

2022-04-22