Bruk av Python og økt fokus på profesjonsfaglig digital kompetanse i grunnskolelærerutdanningen
Abstract
Sammendrag
Etter innføringen av LK20 i matematikk er det både under digitale ferdigheter og i kompetansemålene brukt ordet programmering. Det at det i tillegg stilles klare forventninger til læreren i rammeverk for lærerens digitale profesjonsfaglige kompetanse gjorde at noe av undervisningen min for et drøyt år siden satte fokus på dette. Målet var å gi studentene på grunnkurset flere redskaper i sin digitale verktøykasse.
I begynnelsen av semesteret ble studentene på GLU 1-7 og jeg enige om tre målsettinger.
• Bruke Python i emnene geometri og sannsynlighet i noe av undervisningen ved campus
• Studentene skulle lage en forklaringsvideo i par om hvordan programmet i Python virket. Vanskelighetsgrad og tema kunne de bestemme selv
• Bruke programmering i et undervisningsopplegg i tre ukers praksis
Det ble gitt tre anonyme spørreundersøkelser i forbindelse med dette arbeidet.
• Den første handlet om bruken av Python i matematikkundervisningen hvor 29 studenter deltok
• Den andre handlet om bruken av video som en del av et arbeidskrav hvor 32 studenter deltok
• Den tredje handlet om bruken av programmering i et undervisningsopplegg i tre ukers praksis hvor 8 lærere deltok
Et lite utdrag fra undersøkelsene. Studentene synes det både var motiverende og lærerikt å benytte Python i matematikktimene. Flere ga uttrykk for at de lærte mye av å kombinere programmering og videofilming i arbeidskravet. Flere lærere uttrykte at de syntes at noen av sine elever engasjerte seg mer i timen enn ellers, og halvparten mente at timen med studentene var svært lærerik
Video som arbeidskrav
Kjennskap til ulike digitale verktøy hos studentene kan bidra til frigjøring av tid for læreren i klasserommet, bedre tilpasset opplæring og økt studentaktivitet. Studentene vil møte en skolehverdag hvor programmering vil inngå som en del av faget. Derfor er det blant annet viktig at studentene trener på algoritmisk tenkning og kan forklare hvordan et program kan bygges opp. Dette kan gi en dypere forståelse og være kilde til refleksjon.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Pål-Erik Eidsvig
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
All innhold i Læring om læring er publisert med cc lisens
Navngivelse-IkkeKommersiell-Ingen bearbeidelser 4.0 Internasjonal (CC BY-NC-ND 4.0)
Du har lov til å Dele — kopiere, distribuere og spre verket i hvilket som helst medium eller format
På følgende vilkår:
Navngivelse — Du må oppgi korrekt kreditering
IkkeKommersiell — Du kan ikke benytte materialet til kommersielle formål.
IngenBearbeidelser — Dersom du remixer, bearbeider eller bygger på materialet, kan du ikke distribuere det endrede materialet.