Etikk på kollisjonskurs – når forvaltningsetikk og forskningsetikk møtes
DOI:
https://doi.org/10.5324/eip.v7i2.1797Nøgleord:
academia, bureaucracy, ethos, research ethics, government ethicsResumé
Artikkelen er en analyse av to formaliserte etiske retningslinjer som skal gjelde i norske akademiske institusjoner. Den ene er utarbeidet for forvaltningen og den andre for forskningen. Analysen gjøres ved å sammenligne to dokumenter som inneholder etiske retningslinjer. Videre knyttes analysen til ulike «etos» som skiller forvaltningen og forskningen. Artikkelen går særlig inn på normene lydighet og frihet, som framstår som mest motsetningsfylte når de «møtes» i akademia. Det drøftes hvordan dette påvirker legitimiteten til akademia.
Nøkkelord: akademia, byråkrati, etos, forskningsetikk, forvaltningsetikk
English summary: Ethics on a collision course – when bureaucratic ethics and research ethics meet
The article is an analysis of two formal ethical guidelines for Norwegian academic institutions. One is prepared for the governmental bureaucracy and the other is research ethics. The analysis is done by comparing two documents containing the code of conduct for each field. Further analysis is related to the differing «ethos» that separates the bureaucracy from the research. The article dwells on the norms of obedience and freedom that emerge as the most contradictory. The closing discussion is on how this affects the legitimacy of academia.