Tema for områdeemner ved Fakultet for naturvitenskap og NTNU

Tema for områdeemner ved Fakultet for naturvitenskap og NTNU

Tema for områdeemner ved NV

Tema for områdeemner ved NV

 

Realfag

  • Innovasjon og entreprenørskap
  • Ledelse
  • Natur, miljø og bærekraft
  • Teknologi

Teknologi (siv.ing.)

  • Ledelse

Teknologi (ingeniør)

  • Innovasjon og entreprenørskap

Medisin og helse (bioingeniør)

  • Teknologi
  • Tverrfaglig samhandling

Tema for områdeemner ved NTNU

Tema for områdeemner ved NTNU

Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt bærekraftig samfunnsutvikling, med særlig vekt på forvaltning av naturressurser, og med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområde.

I slike områdeemner vil studentene

  • kunne arbeide med forholdet mellom bærekraft og økonomisk vekst og med politiske og verdimessige mekanismer knyttet til ressursforvaltning.
  • få innsikt i teorier om bærekraftig naturforvaltning og metoder for å vurdere bærekraftighet, samt få trening i å beskrive og reflektere over fagrelevante saksforhold i samfunnsdebatten som berører bærekraftighet.

Områdeemnet skal oppøve studentenes forståelse for teknologi og teknologiens kontekster, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.

I slike områdeemner vil studentene

  • kunne arbeide med forskjellige teknologiers forutsetninger, anvendelser og betydning for samfunnsutviklingen. Emnet kan ta utgangspunkt i et bredt teknologibegrep som omfatter så vel systemer og hjelpemidler (f.eks. språk) som kunnskapsbaserte verktøy, teknikker og fremgangsmåter.
  • arbeide med forståelse av teknologi som begrep, tilegne seg grunnleggende teknologihistorie, samt identifisere og håndtere utfordringer knyttet til programrelevanteteknologier.

Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse i å lede hele eller deler av virksomheter og organisasjoner, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.

I slike områdeemner vil studentene

  • kunne arbeide med utfordringer knyttet til ledelse, økonomisk styring, personalutvikling og organisasjonsforståelse og -utvikling.
  • få innsikt i typiske utfordringer knyttet til ledelse og organisasjon innenfor eget fagfelt, og få grunnleggende trening i å analysere slike utfordringer.

Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt tverrfaglig samhandling, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.

I slike områdeemner vil studentene

  • kunne arbeide med utfordringer knyttet til møtet mellom utøvelsen av eget fag og andre fag/profesjoner, både innenfor tverrfaglige, sammensatte team og i andre sammenhenger.
  • få kunnskap om gruppeprosesser og samhandling, oppnå innsikt om programrelevante praksiser som inneholder krav om tverrfaglig samhandling, samt få trening i å identifisere og analysere utfordringer i slike praksiser.

Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt innovasjon og entreprenørskap, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.

I områdeemner med vekt på innovasjon vil studentene kunne arbeide med problemstillinger knyttet til utvikling av varer og tjenester eller utvikling av anvendelsesområder, primært innenfor eksisterende virksomheter og organisasjoner.

I områdeemner orientert mot entreprenørskap vil det legges vekt på forretningsutvikling og nyskaping, samt sosialt og kulturelt entreprenørskap.

Studentene vil

  • få kunnskap om teorier om innovasjon og entreprenørskap og få kjennskap til praktiske eksempler fra feltet.
  • utvikle evne til å reflektere over egen kompetanse opp mot behov og utfordringer i arbeidsmarkedet og samfunnet.

Områdeemnet skal oppøve studentenes etikk kompetanse med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.

I slike områdeemner vil studentene

  • kunne arbeide med etiske utfordringer knyttet til sitt fags yrkesutøvelse, undersøke aktuelle etiske kontroverser i fagområdet og de ulike posisjoner som finnes i samfunnet, eller arbeide med aktuelle etiske debatter knyttet til de samfunnsutfordringer som fagfeltet forventes å kunne løse.
  • få kunnskap om etiske teorier og tilnærminger og oppnå innsikt i hvordan etiske utfordringer kan identifiseres, forstås og håndteres innenfor eget fagområde eller yrkesutøvelse.

Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt medborgerskap og dets politiske og samfunnsmessige betingelser, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.

I slike områdeemner vil studentene

  • kunne arbeide med problemstillinger rundt demokrati og medvirkning, det være seg i politiske prosesser og institusjoner eller innenfor arbeidsliv, kultur og helse/velferd.
  • få kunnskap om teorier og praksiser rundt demokrati og medvirkningsprosesser med relevans for eget fagområde, samt få trening i å analysereutfordringer knyttet til dette.

Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt kunnskap, læring og danning i profesjons- og samfunnsperspektiv, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.

I slike områdeemner vil studentene

  • arbeide med forskning- og kunnskapsbaserte tilnærminger til feltet. Emner vil kunne fokusere på viktige forskjeller som ligger i tilnærmingene kunnskap, læring og danning.
  • få innsikt i rådende diskurser i feltet, samt få trening i å reflektere over konsekvensene av forskjellige posisjoner for utforming av læringsprosesser inn mot egne fagområder.