Tema for områdeemner ved Fakultet for naturvitenskap og NTNU
Tema for områdeemner ved Fakultet for naturvitenskap og NTNU
Tema for områdeemner ved NV
Realfag
- Innovasjon og entreprenørskap
- Ledelse
- Natur, miljø og bærekraft
- Teknologi
Teknologi (siv.ing.)
- Ledelse
Teknologi (ingeniør)
- Innovasjon og entreprenørskap
Medisin og helse (bioingeniør)
- Teknologi
- Tverrfaglig samhandling
Tema for områdeemner ved NTNU
Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt bærekraftig samfunnsutvikling, med særlig vekt på forvaltning av naturressurser, og med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområde.
I slike områdeemner vil studentene
- kunne arbeide med forholdet mellom bærekraft og økonomisk vekst og med politiske og verdimessige mekanismer knyttet til ressursforvaltning.
- få innsikt i teorier om bærekraftig naturforvaltning og metoder for å vurdere bærekraftighet, samt få trening i å beskrive og reflektere over fagrelevante saksforhold i samfunnsdebatten som berører bærekraftighet.
Områdeemnet skal oppøve studentenes forståelse for teknologi og teknologiens kontekster, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.
I slike områdeemner vil studentene
- kunne arbeide med forskjellige teknologiers forutsetninger, anvendelser og betydning for samfunnsutviklingen. Emnet kan ta utgangspunkt i et bredt teknologibegrep som omfatter så vel systemer og hjelpemidler (f.eks. språk) som kunnskapsbaserte verktøy, teknikker og fremgangsmåter.
- arbeide med forståelse av teknologi som begrep, tilegne seg grunnleggende teknologihistorie, samt identifisere og håndtere utfordringer knyttet til programrelevanteteknologier.
Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse i å lede hele eller deler av virksomheter og organisasjoner, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.
I slike områdeemner vil studentene
- kunne arbeide med utfordringer knyttet til ledelse, økonomisk styring, personalutvikling og organisasjonsforståelse og -utvikling.
- få innsikt i typiske utfordringer knyttet til ledelse og organisasjon innenfor eget fagfelt, og få grunnleggende trening i å analysere slike utfordringer.
Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt tverrfaglig samhandling, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.
I slike områdeemner vil studentene
- kunne arbeide med utfordringer knyttet til møtet mellom utøvelsen av eget fag og andre fag/profesjoner, både innenfor tverrfaglige, sammensatte team og i andre sammenhenger.
- få kunnskap om gruppeprosesser og samhandling, oppnå innsikt om programrelevante praksiser som inneholder krav om tverrfaglig samhandling, samt få trening i å identifisere og analysere utfordringer i slike praksiser.
Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt innovasjon og entreprenørskap, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.
I områdeemner med vekt på innovasjon vil studentene kunne arbeide med problemstillinger knyttet til utvikling av varer og tjenester eller utvikling av anvendelsesområder, primært innenfor eksisterende virksomheter og organisasjoner.
I områdeemner orientert mot entreprenørskap vil det legges vekt på forretningsutvikling og nyskaping, samt sosialt og kulturelt entreprenørskap.
Studentene vil
- få kunnskap om teorier om innovasjon og entreprenørskap og få kjennskap til praktiske eksempler fra feltet.
- utvikle evne til å reflektere over egen kompetanse opp mot behov og utfordringer i arbeidsmarkedet og samfunnet.
Områdeemnet skal oppøve studentenes etikk kompetanse med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.
I slike områdeemner vil studentene
- kunne arbeide med etiske utfordringer knyttet til sitt fags yrkesutøvelse, undersøke aktuelle etiske kontroverser i fagområdet og de ulike posisjoner som finnes i samfunnet, eller arbeide med aktuelle etiske debatter knyttet til de samfunnsutfordringer som fagfeltet forventes å kunne løse.
- få kunnskap om etiske teorier og tilnærminger og oppnå innsikt i hvordan etiske utfordringer kan identifiseres, forstås og håndteres innenfor eget fagområde eller yrkesutøvelse.
Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt medborgerskap og dets politiske og samfunnsmessige betingelser, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.
I slike områdeemner vil studentene
- kunne arbeide med problemstillinger rundt demokrati og medvirkning, det være seg i politiske prosesser og institusjoner eller innenfor arbeidsliv, kultur og helse/velferd.
- få kunnskap om teorier og praksiser rundt demokrati og medvirkningsprosesser med relevans for eget fagområde, samt få trening i å analysereutfordringer knyttet til dette.
Områdeemnet skal oppøve studentenes kompetanse rundt kunnskap, læring og danning i profesjons- og samfunnsperspektiv, med utgangspunkt i de involverte programmenes fagområder.
I slike områdeemner vil studentene
- arbeide med forskning- og kunnskapsbaserte tilnærminger til feltet. Emner vil kunne fokusere på viktige forskjeller som ligger i tilnærmingene kunnskap, læring og danning.
- få innsikt i rådende diskurser i feltet, samt få trening i å reflektere over konsekvensene av forskjellige posisjoner for utforming av læringsprosesser inn mot egne fagområder.