Etter- og videreutdanning ved Fakultet for naturvitenskap
Etter- og videreutdanning (EVU) ved NV
Fakultet for naturvitenskap (NV) tilbyr flere etter- og videreutdanningstilbud. Vi har pakketilbud for lærere innen naturfag, fysikk og bærekraftig utvikling for yrkesfaglærere. Vi tilbyr også emnepakker innen prosessteknologi og medisinsk fysikk.
Har du spørsmål knyttet til etter- og videreutdanning på Fakultet for naturvitenskap - ta kontakt med rådgiver Ida Johanne Ulseth.
Under finner du mer informasjon om:
- Videreutdanningstilbud for lærere
- Pakketilbud innen bestemte fagområder
- Enkeltstående emnetilbud
- Prosjekter for å utvikle videreutdanning
Videreutdanning for lærere
Gjennom NTNU KOMPiS tilbyr fakultetet etter- og videreutdanning for lærere, rådgivere, veiledere og skoleledere. Våre samlings- og nettbaserte studier holder høy faglig og fagdidaktisk kvalitet. Videreutdanningstilbudet i realfag er samlet på denne nettsiden: Videreutdanning for lærere i realfag - NTNU
Fysikk
Tilbudet er for deg som ønsker å undervise i fysikk i videregående skole (8.-13- trinn), og som vil lede og motivere elevene i klasserommet, og skape konstruktive og inkluderende læringsmiljø. Studietilbudet gir en bred faglig kompetanse i fysikk som dekker behovet programfagene i fysikk krever. Du lærer å legge til rette for variert fysikkundervisning som inkluderer både eksperimentelt arbeid, bruk av digitale verktøy og programmering.
Tilbud består av: Fysikk 1 og Fysikk 2
Naturfag
Dette studietilbudet er for lærere på mellom- og ungdomstrinnet (8.-13. trinn), som enten ønsker å undervise i naturfag, eller som ønsker å utvikle seg videre som naturfaglærer. Du vil få kunnskap om naturvitenskapens praksiser og tenkemåter, samt kunnskap om forholdet mellom teknologi og naturvitenskap, hvordan teknologi kan undervises tverrfaglig, og hvordan dette kan gjøres med elever.
Tilbudet består av: Naturfag 1 og Naturfag 2
Bærekraftig utvikling for yrkesfaglærere
I Kunnskapsløftet 2020 (K-20) er bærekraftig utvikling kommet inn som et tverrfaglig tema i alle yrkesfagene. Det innebærer at elevene skal bevisstgjøres på viktigheten av at det velges bærekraftige og energieffektive løsninger som gir minst mulig miljøavtrykk. Dette betyr f.eks. å velge materialer og metoder som gir minst klimagassutslipp, lage produkter som kan repareres, gjenbrukes og, til slutt, gjenvinnes for å bidra til en sirkulær økonomi. Det er et mål å forlenge levetiden til konstruksjoner og produkter som skapes for å bidra til en best mulig sirkulær økonomi.
Les mer om tilbudet: Bærekraftig utvikling i yrkesfag - Videreutdanning for lærere - NTNU
Les bloggen: Bærekraftskurs ble en vekker for yrkesfaglærere
Pakketilbud innen bestemte fagområder
Fakultetet jobber kontinuerlig med å utvikle nye etter- og videreutdanningstilbud for å imøtekomme samfunnets behov for kunnskap og kompetanse. Innen prosessteknologi og medisinsk fysikk har vi flere videreutdanningsemner innenfor samme fagområde.
Prosessindustri og -teknologi
Prosessindustrien i Norge står for en betydelig del av eksportverdien fra norske bedrifter, og preges i økende grad av høy eksportandel og konkurranse i internasjonale markeder. Derfor er kontinuerlig kompetanseutvikling avgjørende for deg som er ansatt i prosessindustrien. Målgruppen er fagarbeidere, ingeniører og forskere innen kjemiske og metallurgiske prosessfag. Emnene retter seg mot kompetansehevingsbehov i prosessindustrien, men temaene er relevante for en rekke næringer og er åpne for alle.
Les mer om tilbudet: Prosessteknologi - videreutdanning - NTNU
Les bloggen: Treforedlingskurs engasjerer: - Gir ekstra motivasjon
Bærekraft for finansnæringen
Prosessindustrien i Norge står for en betydelig del av eksportverdien fra norske bedrifter, og preges i økende grad av høy eksportandel og konkurranse i internasjonale markeder. Derfor er kontinuerlig kompetanseutvikling avgjørende for deg som er ansatt i prosessindustrien. Målgruppen er fagarbeidere, ingeniører og forskere innen kjemiske og metallurgiske prosessfag. Emnene retter seg mot kompetansehevingsbehov i prosessindustrien, men temaene er relevante for en rekke næringer og er åpne for alle.
Les mer om tilbudet: Bærekraft for finansnæringen - NTNU
Les bloggen: Derfor må bankfolk lære biologi - Viderebloggen - NTNU
NiN, GIS og landskapsøkologi for skognæringa
Dette kurset vil gje deg forståing av prosessar som påverkar naturmangfaldet i eit fleirbrukslandskap. Teoretisk kunnskap og praktisk erfaring med geografiske informasjonssystem (GIS) og Natur i Norge (NiN) vil gje ei innføring i viktige verktøy for å kartlegga, analysera og dokumentera potensiell påverknad frå skogbruket på skogøkosystemet.
Les mer om tilbudet: Emne - NiN, GIS og landskapsøkologi for skognæringa - NTNU vår 2025
Medisinsk fysikk
Videreutdanningskursene i medisinsk fysikk skal dekke et nasjonalt behov for økt formalisert kompetanse innen medisinsk fysikk. Kursserien er et ledd i arbeidet med å etablere en nasjonal sertifiseringsordning for medisinske fysikere - «Utdanningsprogram for medisinske fysikere» (Norsk Forening for Medisinsk Fysikk). Kursserien, totalt fem kurs, vil dekke fagdelen som kreves i denne sertifiseringen. Målgruppen er fagpersoner innen medisinsk fysikk (stråleterapi, røntgen / MR-diagnostikk, nukleærmedisin, strålevern, m.m) som skal jobbe i eller inn mot helsevesenet, f.eks. leverandører av teksnisk medisinsk utstyr. Videreutdanningen er også aktuell for personer som jobber med strålevern eller atomsikkerhet hos f.eks. hos tilsynsmyndigheter eller forskningsinstitusjoner.
Les mer om tilbudet: Videreutdanning i medisinsk fysikk - NTNU
Enkeltstående emnetilbud
Fakultetet jobber kontinuerlig med å samarbeide med aktører i arbeidslivet for å utvikle etter- og videreutdanningstilbud for å imøtekomme dagens og morgendagens kompetansetilbud.
Emne - Videreutdanning i klinisk cytologi - SO900H - NTNU vår og høst 2024
Prosjekter som utvikler videreutdanning
Kompetanse i skolen (KOMPiS) Se sluttrapporter sortert på år under.
- NTNU Fysikkstudio (2023-2024)
- Revisjon av KOMPiS fysikk etter LK20
- Programmert teknologi i elektro, yrkesfag (YPRO)
- Programmert teknologi i realfag (REPRO)
- Nettkurs i fagfornyelse
- Digitalisering av FY6013
- Digitalisering av FY6016
- Tilrettelegging for kombinasjon av digital og fysisk deltagelse av NA6022
- Hjemmeutstyr til FY6018 Elektrisitet og elektronikk
KOMPiS-råd
- Mikroplast, Jussi Evertsen, mai 2024-august 2025
- NTNUs Fysikkstudio, Jonas Persson august 2023-august 2024
- Programmert teknologi i realfagene, studiespesialisering REPRO. Per-Odd Eggen. Aug. 2022 - sept. 2023
Sluttrapport (PDF) - Programmert teknologi i elektro, yrkesfag (YPRO). Per-Odd Eggen. Aug. 2022 - sept. 2023
Sluttrapport (PDF) - Revisjon av KOMPiS Fysikk etter LK20. Astrid Johansen. Aug. 2022 - sept. 2023
Sluttrapport (PDF)
- Nettkurs i realfag for fagfornyelsen. Per-Odd Eggen. Aug. 2021 - des. 2022.
Sluttrapport (PDF) - Digitalisering av FY6013. Jon Andreas Støvneng. Mars 2021 - des. 2021.
Sluttrapport (PDF) - Digitalisering av FY 6016. Astrid Johansen. Mars 2021 - des. 2021.
Sluttrapport (PDF) - Revisjon av KOMPiS Fysikk etter LK20. Astrid Johansen. H22-H23.
- Utvikling av videreutdanningskurs i programmering for skoleverket. Per-Odd Eggen. Jan. 2020 - des. 2020.
Sluttrapport (PDF) - Anpassade textböcker/Engagerade studenter. Rolf Jonas Persson. Jan. 2020 - juni 2022.
- Opprettholde videreutdanning i realfag. Per-Odd Eggen. Juli 2020 - aug. 2021.
Sluttrapport (PDF) - Utvikling av digitale læringsressurser for Naturfag 1 (8.-13. trinn). Astrid Johansen. Mars 2020 - aug. 2021.
Sluttrapport (PDF) - Hjemmeutstyr til FY6018 Elektrisitet og elektronikk. Turid Dory Reenaas. Nov. 2020 - juni 2021.
Sluttrapport (PDF) - Tilrettelegging for kombinasjon av digital og fysisk deltakelse i NA6022. Astrid Johansen. Nov. 2020 - juni 2021.
Sluttrapport (PDF)