Ut i arbeid hos Jotun 2010 - Samarbeidsforum - Fakultet for naturvitenskap
Ut i arbeid
Ut i arbeid
Ingen kan maling - en må lære etter hvert
Det har gått fire år og Norun synes at tiden har gått fort. Hun begynte hos Jotun i august 2006 der hun den første tiden jobbet i bindemiddellaben før hun ble flyttet videre til et prosjekt på produktlaben. I januar 2007 trengte Jotun flere faste ansatte på produktlaben, samtidig som traineeopplegget ble noe endret. Norun har jobbet på produktlaben siden den gang.
Den første tiden følte hun seg ikke så dreven i faget - maling er erfaringsbasert og hun hadde lite kunnskap om maling før hun begynte. De fagene hun har hatt mest bruk for så langt er overflatekjemi, kolloidkjemi og rett og slett generell kjemi. I tillegg arrangerer Jotun et grunnkurs i malingskjemi. Det innebærer en grunnleggende undervisning blant annet innenfor pigmenter, reologi, bindemiddel og dispergering av pigmenter i malingen.
I Jotun er de opptatt av hver enkelts fagkarriere. Ikke alle kan bli ledere, men alle skal få utvikle seg. Derfor har de forskjellig trinn de ansatte kan jobbe seg oppover etter, fra utviklingsingeniør 1 og 2 - til senioringeniør, med personlig oppfølging.
Norun forteller at som nyansatt er det alltid litt skummelt å komme med sine meninger og kunnskaper overfor andre ansatte med 30 års erfaring. Alle bedrifter trenger fornyet kunnskap og nye ideer, og Norun mener at en ikke må være redd for å si fra.
- Det der har jeg vært med på å lage!
Norun jobber på FoU-avdelingen til Jotun, som har ca 160 ansatte. Arbeidsoppgavene hennes går blant annet ut på å utvikle nye interiørprodukter og vedlikehold av gamle. De nye produktene kan lages helt fra scratch, eller være en forbedring av egenskapene til gamle produkter, for eksempel mindre lukt, mer glans eller tilpasning til nye miljøkrav. For noen av produktene er Norun reseptansvarlig. Dette innebærer at hun er ansvarlig for innholdet i malingen, og må sørge for at malingen blir som den skal. Hun blander og tester malingen i sin egen lille lab, som beleilig nok er plassert rett utenfor kontoret hennes. Som reseptansvarlig følger hun produktet fra valg av råstoffer, til malingen har kommet på testveggen i maleverkstedet og til det blir testet ut blant kunder. Videre må produktet følges opp fra det produseres på lab i småskala til fullskala på fabrikken. Malingen må være helt lik enten den produseres i 500L eller 20 000L. At produktet blir riktig helt tilslutt er Noruns ansvar.
For et produkt som lages fra scratch, kan det ta flere år før det kommer på markedet. For Norun tok det bare noen måneder fra hun begynte i jobben, til hun var med på sin første produktlansering. Det er akkurat det at jobben er så markedsnær Norun liker best. Hun syns det er gøy å se at et produkt som hun har jobbet så mye med kommer på reklame på tv eller står i hylla på butikken.
Utenlandsopphold
Som så mange andre var ikke Norun var klar over at Jotun er så etablert og anerkjent som de er i utlandet, før hun begynte å jobbe der. Jotun har ca 70 % av markedsandelen i Norge, men holder likevel en lav profil her hjemme og er nesten bedre kjent i utlandet. Jotun er faktisk den nest største produsenten av skipsmaling i verden og markedsledende i Midtøsten. Med produksjonsanlegg i nesten 40 land fordelt på alle kontinenter, er det gode sjanser for å jobbe utenlands.
Noruns sjef, Bent Haflan, forteller at han gjerne skulle sendt flere ansatte utenlands, men at utreise ofte blir vanskelig når en har stiftet familie. Etter fire år i Jotun, har Norun jobbet både i Malaysia og Dubai og fått venner og bekjentskaper fra hele verden. Kulturelle barrierer har hun ikke møtt mye av, men så er også respekt en av kjerneverdiene til Jotun, noe som er viktig i møte med andre kulturer. Norun ble godt mottatt på begge plassene og synes det har vært en veldig fin erfaring å ha jobbet ute.
Jotun – et trygt og godt firma
Jotun ble stiftet av Odd Gleditch allerede i 1926, og nå som Odd Gleditch den yngre er valgt til styreformann er det 3. generasjon Odd Gleditch som styrer skuta. Familien Gleditch eier den største delen av selskapet og det at det er en familiebedrift, er med på å gjøre Jotun til en trygg arbeidsplass. Jotun er opptatt av langsiktig planlegging. Familien Gleditch tar ikke ut overskuddet til seg selv – det brukes alltid til nye investeringer innenfor konsernet. Jotun er opptatt av organisk vekst, det å bygge seg opp i nye markeder i stedet for å kjøpe opp andre selskaper. Slik legges stein på stein og Jotun vokser stadig.
- Finner definitivt noe å være med på
I løpet av det første året Norun jobbet i Jotun, ble det også ansatt flere andre nyutdannede. Norun kjente ingen i Sandefjord da hun flyttet sørover, men dette var også tilfellet for flere av de unge ansatte i Jotun. Dermed ble de en sammensveiset gjeng som også møttes mye i fritiden. Norun valgte å bli med på Jotuns volleyballag, men de har også bedriftslag innen blant annet fotball, sykling og squash. Ellers arrangeres det en stor Jotunfest annen hvert år, samt julelunsj og sommerfest. Det har til og med blitt arrangert et eget Jotun-idol.