INNLEGG I DEBATT I ODELSTINGET OM LOV OM HØYERE UTDANNING
Odelstinget, 21.MARS 1995.
Av Sigurd Manneråd
President.
Odelstinget behandler i dag forslag til ov om høgre
utdanning. Lvforslaget gir et felles lovfundament for de fire
statlige universiteten, de 6 vitenskapelige høyskolene og de 25
statlige høyskolene som ble opprettet ved sammenslåinger i 1994 -
alle nevnt i lovens paragraf 1.
I tillegg til å regulere forholdet mellom de sentrale myndigheter
og institusjonene, så danner også lovforslaget et felles
rammeverk for institusjonenes interne styring og
organisering. Lovforslaget omhenlder også en rekke forhold som
angår studenter.
Til grunn for lovforslaget ligger NOU 1993: Lov om universiteteer
og høgskoler. B åde denne utredning og departementets lovutkast
har vært gjenstand for omfattend ehøringer.
I forbindelse med behandlingen av lovforslaget har komiteen vært
på en rekke befaringer og det har vært gjennomført et meget
omfattende høringsopplegg.
I den innstillingen som legges fram for Odelstinget i dag, er det
oppnådd stor politisk enighet om svært mange prinsippielt viktige
spørsmål vedr. utdanningspolitikken på høgre nivå. Sammen med
utviklingen av Norgesnettet er det lagt et godt grunnlag for å
opprettholde, befeste og utvikle et høyt faglig nivå såvel ved de
statlige høyskolene, som ved universitetene og de vitenskapelige
høyskoler.
En enstemmig komite mener at siden institutsjonene ikke bare skal
drive med undervisning, men også forskning og at loven ikke
omfatter private høyskoler, så vil det best dekkende navn være
Lov om univsiteter og høyskoler.
Det er også en samlet komite som slutter seg til departementets
konklusjn om at alle institusjoner som loven omfatter, skal
navngis og at det kan være hensiktmessig å omtale dem som
universiteter, vitenskapelige høyskoler og statlige høyskoler
selv om det ikke vil være skarpe funksjonelle skiller mellom
institusjonstypene. At det ikke skal være skarpe skiller er også
understreket gjennom at en smalet komite foreslår at inndelingen
av institusjonene i a, b og c erstattes med strekpunkter.
Komiteen er videre enig om at dersom loven skal omfatte andre enn
de institusjoner som er nevnt i paragraf 1, så kan det kun skje
gjennom lovendring.
Flertallet, alle unntatt representanten Christiansen, slår fast at
prinsippene i Norgesnettet ligger fast, herunder viktigheten av
at utdanningspolitikken styres på nasjonalt nivå, og at dette må
danne grunnlaget for den videre utvikling av Norgesnettet.
De samme flertall undertreker også betydningen av at alle
institusjoner som omfattes av loven gis mulighet til en dynamisk
endring innen Norgesnettets rammer. I et samfunn i stadig
forandring må ikke organisering av høyere utdanning bli for
statisk, men gi mulighet for fleksibilitet og utvikling.
Videre mener det samme flertall at utdanninger med likt innhold og
grad skal oppfattes som likeverdige og gi de samme muligheter for
studente rog ansatte uavhengig av studiested. Både studenter og
ansatte innen tilsvarende utdanninger, og på samme nivå, skal ha
likeverdig forhold med hensyn til innhold i arbeidet, titler og
grader uavhengig av hvilken institusjoner de er tilknyttet.
Komiteen mener at universiteter og vitenskapelige høyskoler skal
ha et særlig ansvar for grunnforskning og forsker utdanning, men
dette må ikke sees på som ekskluderende i forhold til andre
institusjoner som også må kunne drive forskningsarbeid og ha
internasjonalt samarbeid på spesielle områder. De statilige
høyskolene som har utviklet et stabilt og høyt faglgig miljø,
skal også gis rammebetingelser for sin anvendte forskning, og i
samsvar med den nasjonale arbeidsdeling stimuleres til å
videreutvikle sin forskning og kompetanse.
Når det gjelder styrer og råd er i hovedsak de forslag som
framkommer i proposisjonen gitt tilslutning. Tid tillater ikke å
kommentere de avvik som her foreslås. Jeg regner med at de
enkelte fraksjoner vil redegjøre for sine særstandpunkter.
Paragraf nr. 42 omhandler borvisning og utestengning. I
proposisjonens forslag heter det under punkt 3 at styret kan
utestenge en student som er tiltalt for straffbar handling som
ikke er roenlig med senere urkesutøvelse. Det heter videre at den
som er kjent skyldig i slikt forhold kan utestenges for inntil 3
år. Komiteen mener at slike forhold ligger utenfor styrets
kompetans eog innebærer et brudd med det rettsvern personer bør
ha. Det foreslår derfor at punkt 3 utgår, og komiteen ber
departementet komme tilbake med forslag til endringer i loven som
invarear intensjonene i punkt 3.
Komiteen har også hatt omfattende drøftinger av
privatistspørsmålet. Komiteens flertall, alle unntatt
repr. Christiansen, går inn for en midlertidig ordning som
innebærer at privatister skal ha rett til lån i Statens lånekasse
og at avlagt eksmaen tilsvarende 15 vekttall innen 1 år gir rett
til omgjøring av deler av lån til stipend. Men
privatistspørsmålet reiser en rekke viktige problemstillinger som
komiteen mener det er behov for å få nærmere utredet og ber
derfor regjeringa komme tilbake til Stortinget med egen sak om
privatister i høyere utdanning.
Organisering av høgre utdanning i Trondheim har hatt en svært
sentral plass i debattetn. Flertallet som består av Ap, Krf og SV
går inn for at Univ. i Trondheim omorganiseres til Norges Teknisk
Naturvitenskapelige Universitet. Et mindretall bestående av SP, H
og rep. Christiansen går inn for at NTNU organiseres slik at NTNU
fristilles og blir en vitenskapelig høyskole, mens de øvrige
avdelinger utgjør Univ. i Trondheim. Jeg regner med at flertallet
redegjør nærmere for sitt syn.
Når det gjelder mindretallets forslag vedr. NTNU vil jeg vektlegge
følgende momenter: Under befaringer og høringer er det fra
NTNU-miljøet og næringsliv sterkt understreket den fare en
usynliggjøring av NTNU representerer. Det fryktes nedprioritering
av NTNU´s viktige oppgaver innen teknologisk utdanning og
forskning med de negative følger dette vil ha for mulighetene,
til fortsatt å være en utdanningsin stitutsjon for teknologiske
fag med høy faglig kvalitet og for samarbeid med tilsvarende
utenlandske institusjoner.
På denne bakgrunn er det fra NTNU kommet stadig sterkere ønske om
løsrivelse fra Univ. for å re-etablere NTNU som en selvstendig
vitenskapelig høyskole med egne styringsorganer og eget
budsjettkapittel i statsbudsjettet.
Jeg innrømmer gjerne at dette har vært en vanskelig sak. Det
finnes mange gode argumenter for løsrivelse og for å videreføre
dagens ordning i en integrert modell. Etter en samlet vurdering
har likvel Senterpartiet sammen med Høyre og repr. Christiansen
konkludert med at NTNU blir en selvstendig vitenskapelig høyskole
fra 1.jan. 1996.- De øvrige avdelinger ivl da for framtiden
utgjøre Univ. i Trondheim. Men mindretallet mener allikevel at
begge institusjoner må pålegges et ansvar for fortsatt nært
samarbeid.
Forslaget som flertallet har fremmet har skapt stor uro i
Trondheim både blant studenter og ansatte. Det fryktes uante
konsekvenser for hele univ.miljøet i Tr.heim. Denne bekymring
deles fullt ut.
Univ. i Trondheim har i dag to viktige hovedfunksjoner å
ivareta. Det skal være spydspiss på teknologiske fagområder for
hele landet, men det er minst like viktig å ivareta
Univ.funksjonen på de andre fagområder for Midt-Norge. Hvorvidt
flertallets modell ivaretar b egge disse viktige funksjoner,
stiller mindretallet seg sterkt tvilende til. En slik modell
burde vært langt bedre utredet.
Mindretallet er også kritisk til den saksbehandling dette
spørsmålet har fått i sluttfasen i komiteen. Det er naturlig at
dette skaper frustrasjoner hos de vedtaket angår.
Punkter ved midnretallets alternativ kunne ogs¨vært bedre belyst,
selv om dette forslaget ble fremmet langt tidligere i prosessen
og for såvidt ikke avviker så mye fra den organisasjonsstruktur
som finnes i dag.
Slik saken nå er mener SP og Høyre at det vil være best om
spørsmålet vedr. organisering av NTNU i dag
Updated 21.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no