INNLEGG I DEBATT I ODELSTINGET OM LOV OM HØYERE UTDANNING
Odelstinget, 21.MARS 1995.
Siri Frost Sterri (H)
Og da er vi altså fremme ved et hovedspørsmål som har stått
sentralt gjennom arbeidet i komiteen i alle disse ni månedene:
Skal Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet i fremtiden fortsatt baseres på
vedtaket av 1968, da NTNU og Norges Lærerhøgskole til sammen
skulle danne grunnlaget for etableringen av et universitet i
Trondheim, hvor senere Vitenskapsmuseet gikk inn som
delinstitusjon, og Det medisinske fakultet ble en tilvekst
direkte underlagt kollegiet? Med andre ord videreføring av NTNU
integrert i universitetet som i dag, jfr. departementets
høringsutkast, eller en sterkere synliggjøring og fristiling av
NTNU enn i dag, jfr. regjeringens lovforslag, eller løsrivelse av
NTNU til en selvstendig vitenskapelig høyskole slik NTNU var før
1968 og langt på vei var det til henimot slutten av 1980-årene?
Jeg erkjenner åpent at dette ikke har vært enkle spørsmål for
Høyre å ta stilling til. Derfor ventet vi i det lengste med å
trekke en endelig konklusjon. Avgjørende for partiets standpunkt
om løsrivelse fra NTNU har vært å sikre en best mulig nasjonal
ivaretagelse av teknologisk utdanning og forskning også i
fremtiden.
Påpekninger og eksemplifiseringer av de endringer og problemer som
har skjedd for NTNU med de siste endringene av Universitetsloven i
1989, med bl.a. felles bevilgning over statsbudsjettet, ble til
slutt avgjørende for Høyres standpunkt, samtidig som de øvrige
enhetene med den allmennvitenskapelige hyskolen som tyngdepunkt i
seg selv utgjør både faglig tyngde og bredde nok til å kunne
videreføres som Universitetet i trondheim. Jeg konstaterer at Sp
har gjort de samme vurderinger og deler vår
konklusjon. Imidlertid signaliserte vi tidlig i sluttfasen at vi
gjennom subsidiære tiltak og subsidiær stemmegivning var innstilt
på å bidra til flertallsløsninger som sikret et sterkere fristilt
NTNU enn i dag, basert på regjeringens lovforslag og altså som en
del av Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, hvis vårt primære standpunkt
ikke fikk flertall. Den invitasjonen har vi aldri fått svar
på. derimot har vi med Adresseavisen som hovedkilde kunnet
registrere et underlig politisk spill med NTNU og Universitetet i
Trondheim som innsats.
Tirsdag 14. mars kl. 15.15, dvs. nøyaktig for en uke siden, holdt
Ap, SV og Ellen Christiansen pressekonferanse og kunngjorde at de
gjennom forhandlinger hadde inngått et forlik basert på at
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet skal omgjøres til et teknisk (uten
bindestrek) naturvitenskapelig universitet etter MIT-modellen,
som det het i pressemeldingen. Og, som det bl.a. het i fire
strekpunkter i pressemeldingen, skulle teknologifagene styrkes,
dagens NTNU-fag i større grad ha tilknytning til teknologifagene,
og styret og rådet skulle sammensettes ut fra disse
prioriteringene. dette forliket fikk ikke lang levetid. Onsdag
15. mars kl. 18.15 ble komiteen presentert for et nytt innspill,
denne gang fra KrF, idet Jon Lilletun to dager tidligere hadde
vært på besøk i Trondheim og mottatt sine åpenbaringer. Beskjeden
til komiteen onsdag kveld var at disse åpenbaringene skulle danne
utgangspunkt for forhandlinger om et nytt forlik, denne gangen
mellom Ap, SV og KrF, og med Ellen Christiansen støtt ut i kulden
hvor forøvrig Sp og H også befant seg. Avgivelsesmøte var
fastsatt til torsdag 16. mars kl. 13. dette ble utsatt til kl. 14
etter at, så vidt jeg har fått bekreftet av journalister,
Lilletun og Hernes hadde lagt siste hånd på forliket.
Torsdag 16. mars kl. 14 ble så forliket fremlagt i komiteen som
grunnlag for avgivelse. Det dramtiske nye ved dette siste
forliket er at Jon Lilletuns åpenbaringer nedfelt som en
partimerknad fra KrF, dannet basis for de nye forlikspartnerne på
en slik måte at ikke bare skal ideene utredes nærmere av
departementet, men lovendringer som en konsekvens av å innføre
ideene, skal gjøres nå. Dette er, slik Høyre skriver i sine
merknader i innstillingen, uansvarlig. Fortsatt er det MIT som er
utgangspunkt for den nye konstruksjonen i Trondheim, altså et
Norges teknisk (denne gangen med bindestrek) naturvitenskaeplig
universitet. Men det må foretas en nærmere utredning av
konseptet. Allikevel foreslås nå i loven at hverken NTNU eller NTNU
skal bestå som forvaltningsnivåer, men at all virksomheten skal
legges under universitetsrektor og universitetets styre. Tankene
fra forlikspartiene fortjener å bli utredet, her kan være
spennende tanker å bygge videre på. Men samtidig bør også en
organisasjonsmodell knyttet til realiseringen av disse tankene
utredes. Og i en slik utredningsfase bør Trondheimsmiljøet i all
sin bredde trekkes inn. Derfor må Stortinget stille som krav til
sin egen seriøsitet som lovgivende myndighet at eventuelle
lovendringer kommer som en konsekvens av slike grundige
utredninger og ikke foretas på bakgrunn av uferdige tanker i en
sen avgivelsesnatt i KUF-komiteen.
Min innstendige appell til Stortinget og til flertallet er derfor
at selve lovendringene knyttet til et fremtidig
teknisk-naturvitenskapelig universitet utstår inntil saken som
sådan er grundig utredet for på nytt å bli fremlagt for
Stortinget, slik Sp og H foreslår i sitt utsettelsesforslag.
Det er beklagelig at andre viktige elementer i lovforslaget på
mange måter blir fullstendig overskygget av de siste dagers
dramatiske, politiske spill knyttet til Universitetet i
Trondheim, slik også debatten i dag nødvendigvis må bære preg av.
Updated 21.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no