Marit Nybakk
Et tema som har vært viet stor oppmerksomhet under komiteens
behandling av loven, er oganisasjonsstrukturen ved Univ. i
Trondheim. Den beinharde krigen vi har bivånet mellom frontene i
den saken, er et akademisk miljø uverdig, og innbyr ikke til
tillit.
Lobbyvirksomheten fra NTNU-miljøet for å bli fristilt fra Univ. som
selvstendig vitenskapelig høyskole, kan bare sammenlignes med
økonomimiljøenes kamp mot etableringav siv.økonomistudier i Agder
ved forrige korsvei. På den annen side har vi hatt den resterende
del av universitetet, som for envher pris har motsatt seg
løsrivelse. Et universitet i Trondheim uten de teknologiske
studiene ville mangle minst ett ben å stå på.
Det er STortinget som tar de politiske beslutningene i vårt land
om organiseringen av høyere utdanning. Slik må det være, fordi
det er nødvendig med en nasjonal helhetsvurdering av de totale
tilbud og av arbeidsfordelingen.
I tilfellet Trondheim ar Stortinget valgt å skjære gjennom. Vi tar
nå et endelig standpunkt til strukturen ved universitetet og
setter punkt for 30-års krigen. En ytterligere utsettele i form
av nye utredninger ville fortsatt krigen.
Det akademiske mjiljøet i Trondheim trenger nå ro. Derfor foreslår
komiteflertallet å opprette Norges Teknisk Naturvitenskapelig
Universitet fra 1.januar 1996. Jeg vil, president, berømme
Kristelig Folkeparti og SVs håndtering av denne vanskelige saken,
og vil gi en spesiell honnør til representanten Øystein Djupedal
for et konstruktivt samarbeid og evne til åt enke framover - både
for siv.ing.utdanningen, for nøringslivet og for fortsatt gode
rammevilkår for de humanistiske og samfunnsvitenskapelige fagene,
som på denne måten sikres den økonomiske trygghet som ligger i et
bredt vitenskapelig fagmiljø. La meg få understreke, president,
at de sistnvente fagene skal sikres en selvstendig faglgig
utvikling.
I tillegg mener vi som tilhører flertallet at Norges-Teknisk-N
aturvitenskapelige Universitet- NTNU - skal ha en særskilt
forpliktelse til å fremme samspillet mellom teknologi, naturfag,
humanitære fag, samfunnsvitenskap og medisin. Men skal et slikt
samspill bli furktbart, må de ulike disiplinene ha mulighet til å
drive grunnforskning på sine fagområder og ha full faglig frihet
til å utvikle seg.
Med opprettelsen av NTNU gir vi de tkenologiske fagene identitet
nasjonalt og internasjonalt, og de opprettholder
universitetsstatus. Vi tror også at vi her er betydelig mer
framtidsrettet med hensyn til det som er - og blir -
næringslivets behov for kompetanse. Det er ikke lenger slik at
det utelukkende er teknologisk forskning og produktutvikling som
sikrer verdiskaping og den nødvendige skeport og
internasjonalisering. Kunnskap om spårk, kultur , historie og
adferd i de land man eksporterer til - såvel som eksperitse på
jus og markedsføring - er nødvendige forutsetninger for å være
konkurransedyktig. Som jeg sa innledningsvis; kunnskap er ikke
lenger bare en innsatsfaktor, men en konkurransefaktor.
Jeg vet at det i Trondheim finnes forskningsekspertise i afrikansk
historie - forøvrig et tema som jeg selv er svært opptatt av. Jeg
vet også at bedrifter, siv.ing.er og konsulentfirmer får mange
oppdrag i utviklingsland, bl.a. gjennom norsk bistand eller via
blandede kreditter. Det var kanskje en ide å tilegne seg noen
kunnskaper i afrikansk historie før etablering eller virksomhet i
Tanzania og Sør-Afrika.
Komiteflertallet ber regjeringen utrede den framtidige
fagsturkutren ved NTNU. Og det er selvfølgelig ikke slikat en
slik utredning skal foregå i et akuum. Her må miljøet i Trondheim
aktivt inn med innspill. Fagdepartementet må benytte folk som har
tillit i miljøene.
Jeg tar mindretallets forslag om løsrivelse av NTNU til
etterretning. Om Høyres karakteristikk av flertallet bør det sies
at det best fortjener å bli forbigått med taushet. Man får stort
sett den respekt man viser andre. Det er forøvrig ikke slika t
fristilling har vært gjenstand for utredninger. Og det er
mindretallets forslag som får de mest drastiske konsekvenser for
Trondheimsmiljøet. Forslaget om løsrivelse bryter med den
politikken vi har ført i 25 år, senest stadfestet ved behandling
av lov om universtet i Trondheim i mai 1983.
Updated 21.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no