Statsråd Gudmund Hernes:
- .... Det nye NTNU skal ha nære koblinger til nærings- og
arbeidsliv som kommer med sine problemer til universitetet. Det
skal søke løsninger som ønsker å oversette forskningsprosjekter
og vitenskapelige rapporter til nye produkter. NTNU skal være et
universitet bygget på de grunnleggende universitets-ideer om at
studenter fritt kan studere etter ønske, at ansatte fritt kan
undervise etter overbevisning og fritt forske etter interesse. Et
universitet har et ganske særlig ansvar for grunnforskning, den
fri søking etter sann kunnskap.
- Den autonomi som gjelder for universitetene må selvsagt gjelde
innenfor NTNU også. Profileringen av teknisk-naturvitenskapelige
fag, tverrfaglighet og profesjonsutdanning også innen medisin, må
selvsagt bygge på dette felles almenne grunnlaget, som jo er
essensen i høyere utdanning. For den fri søking etter sann
kunnskap kan gi praktisk avpasning enten det dreier seg om
bakteriologisk innsikt som resulterte i pasteuriering, eller i
Maxwells ligninger som gjennom flere ledd ga opphav til telegrafi
og radio.
- I betegnelsen "Universitet" ligger at en slik institusjon skal
ha et bredt fagtilbud slik det er sagt i innstillingen, der
humaniora, samfunnsfag og medisin er eksplisitt framhevet. Disse
fagfelter skal selvsagt ha sin likeverdighet med tilsvarende
fakulteter ved andre læresteder og i andre land.
- Hovedprofilen for NTNU må gi grunnlag for en felles orientering
og bidrag fra alle hovedmiljøer. Fra industriell økonomi til
teknisk management, fra teknologihistorie til medisinsk
teknologi. Kurstibud innen industripolitikk må være like naturlig
som forholdet mellom teknologi og etikk. Når ny viten sprenger
grenser for det som er mulig, må humanistisk refleksjon sette
grenser for det som er tillatt.
- Teknolgi er fremgangsmåter menneskene har utviklet for å nå sine
mål, arbeide lettere, og samarbeide bedre. Den gir hjelpemidler
for å dyrke jord, bygge broer, veve klær, lege sykdom eller reise
til lands, til vanns eller i luften. Teknolgi er siviliserende
fordi vi gjør det mulig å leve med mindre slit og sykdom og
frigjør tid, fra matstrev til kultur.
- Teknolgi er inspirerende fordi den er det skapende uttrykk for
samspillet mellom ånd og hånd. Den er også ofte uttrykk for å
ville hjelpe andre, til å forlenge eller lette livet, eller heve
levekårene.
- Teknologiens historie, er historien om oppfinnsomhet, om hjulet
og stålet, klokken og kruttet. Skifte i teknolgi markerer de
store epoker i menneskehetens historie fra steinalder til
atomalder. Teknologisk endring favner alle menneskelige
ytringsformer, byggeskikk, ernæring, boktrykking, film og musikk.
- Teknologi lager laserkniver og seljefløyter. Teknologi er ikke
bare hardware, men også software. Men ureflektert bruk av
teknologi kan skade våre omgivelser, eller vi kan bevisst bruke
den til våpen mot hverandre. Teknologi i denne brede forstand,
har satt dype spor i forholdet mellom mennesker i arbeidsdeling
og maktforhold og i klasseskille og kriger, i forestillinger,
språk og kunst. Det er nettopp denne brede forståelse av
teknologiens samfunssomveltende kraft, til å endre samliv og
livsinnhold som berettiger at det etableres et universitet med
dette som hovedprofil. For et universitet skal nettopp studere og
videreutvikle alle menneskelige ytringsformer.
- En teknolog som ikke har denne dype menneskelige dimensjon med i
sin profesjonelle refleksjon, at broer og bomber,
eksplosjonsmotor og oljeboring griper inn på alles vis og i alles
liv, blir avstumpet. En humanist, enten han bruker gåsefjør eller
PC, karbondatering eller CD-spiller som redskap, som ikke tar inn
i sin tenking teknologiens formende virkning på alle
livsytringer, blir fordummet.
- En motor for NTNU med dets hovedprofil må være osmose. At det
kan skje stoffveksling gjennom avdelingenes mellomvegger.
- Jeg har registrert at noen er engstelige for navnet NTNU. Denne
frykten er ikke vel begrunnet. Komitéflertallet refererer her til
MIT. Det er en relevant henvisning, både for MIT er en
interessant modell og fordi det signaliserer en ambisjon. En
rekke av de fremste bidrag etter krigen innen teknologi og
naturvitenskap har sitt opphav ved MIT. Men MIT er et universitet
som er organisert med avdelinger for arkitektur og planlegging,
humaniora og samf. fag, naturvitenskap, helsefag og teknologi,
siv.økonom-utdanning og ing. vitenskap. Innen alle disse
avdelinger er det ytet avgjørende bidrag på egen kjøl. F.eks. har
MIT hatt tre Nobelprisvinnere i økonomi.
- I debatten om NTNU har noen sagt at det er en forskjell i
paradigme mellom humaniora og teknologi. La meg da minne om at
filosofen som satte paradigmebegrepet i omløp, Thomas Kuun, hadde
sin lærestol ved MIT.
- Når det gjelder navn, la meg ellers legge til dette. I det
akademiske liv er det professorene som gir ære til institusjonens
navn, ikke institusjonens navn som gir ære til
professorene. Ingen er bedre enn sine resultater og sine
publikajsoner. Det betyr langt mere for NTNU, NTNU eller NTNU om
professorene siteres i ledende internasjonale tidsskrifter enn i
Adresseavisen.
- President, det er sagt at det vi har sett i Trondheim er uttrykk
for en kulturkonflikt. Min erfaring er at det ikke er så store
forskjeller mellom universitetene i antallet eller typene av
konflikter de møter. Forskjellen består i de konflikter vi
mestrer. Kulturkonflikter mestres med en konfliktkultur.
Dvs. med normer for hvordan en med meningsforskjeller tenker,
taler og handler. I det arbeid vi nå står foran, vil
departementet selvsagt trekke institusjonen inn, og de ansatte
med.
- President, man skal i denne sal ikke tale for galleriet. Men jeg
har lyst til å henvende meg i alle fall direkte til
diplomatlosjen. Fordi der sitter det noen representanter for den
angjeldende institusjon og her står det på lederskap. De som
bærer de akademiske kapper, må akte dem. Debatten om NTNU har
generert mye hete, men av den type som skaper mer røyk enn
lys. Stortinget har nå hørt alle argumenter. De fleste har hørt
de samme argumenter mange ganger, og nå har Stortinget og
komiteen avveiet dem og truffet et valg. Nå vil det stå på
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet på evnen til ta ansvar, ta ledelse, på
evnen til å argumentere med forstand og opptre med klokskap og
evnen til å handle med fantasi og fornuft, for å gripe den
mulighet som nå bys. Like lite som Gardermo-vedtaket, vil dette
vedtaket omgjøres. Teknologene bør kunne løse praktiske
problemer, akademikere bør kunne handle rasjonelt, og
universitetsfolk må kunne lede på en måte som gir forbilder for
andre.
Replikkordskifte:
Manneråk:
- I en replikk tidligere i kveld, så ble det stilt spørsmål til
meg fra repr. Tomas Nordvoll (Ap) vedrørende påvirkning av
lobbyister.
- I denne saken har SP hatt et syn. Det har gått på fristilling av
NTNU. Da synes jeg det er adskillig større grunn til å spørre
statsråd Hernes om hva som har påvirket AP, siden det i denne
saken i løpet av 3-4 dager har stått for minst 3 forskjellige
standpunkt. Først proposisjons-forslaget, så pressekonferanse for
å presentere forslag nr. 2, og deretter den nyskapningen som har
fått navnet NTNU.
- Jeg vil spørre statsråden: Hvordan går det an å ha så mange syn
på slik en viktig sak, på så kort tid? Er det fordi alternativet
i realiteten stort sett bare inneholder en forandring av navn,
mens innholdet stort sett er det samme? Skal de forskjellige
fagområdene i Trondheim fortsatt prioriteres like høyt og være
likeverdige?
Hernes:
- Det er ni måneder siden regjeringen la frem sin O-prop. I denne
perioden er det ført en meget omfattende debatt i alle medier, i
denne debatten er det også kastet frem ulike forslag til måter å
organisere NTNU på. Noen av disse forslagene har ligget her
lenge. Det forslaget til en annen organisering som har ligger her
lengst, er forslaget om å gjøre NTNU om til et teknisk
naturvitenskapelig univ. Så vidt jeg vet stammer det forslaget
opprinnelig fra NTNUs nåværende rektor. Da han første gang kastet
dette fram, var det ingen stemning i miljøet for det. Men etter
at NTNU ønsket å løsrive seg, og dermed oppløse NTNU, så har også
det øvrige universitetsmiljø som først var skeptisk mot dette
forslaget, faktisk endret syn. Det er klart at en slik ide for
noen kan virke skremmende, og grunnene til det er jo at det er
såpass få som er kjent med denne type universitets-modell. Derfor
synes jeg at det var klargjørende at komiteflertallet refererte
til MIT, fordi her har man et fremragende eksempel på en
institusjon som er bygget opp på en måte som man her kan ta
lærdom av uten å kopiere, men som har mange fellestrekk ellers
med NTNU. Jeg kunne referere til en rekke andre tilsvarende
institusjoner i det land, hvis universitets-miljø jeg kjenner
best, nemlig det amerikanske. Men det er ikke bare der man
finner slike konstruksjoner. Så her er det da altså en protest
som har utviklet seg med mange som har skiftet standpunkt
underveis, Manneråk er såvidt jeg vet en av dem.
Frost Sterri:
- Det er riktig, som også da statsråden har fått med seg, at
behandlingen av denne saken har forløpt som et normalt
svangerskap over ni måneder. Men jeg må bemerke at fødselen blir
litt tøff, ved at man både benytter keisersnitt og har glemt å gi
narkose i forbindelse med denne operasjonen.
Anders Tallerås:
- Som gammel NTNU-student, trodde jeg aldri jeg skulle oppleve at
denne institusjonen med sine stolte tradisjoner ble lagt ned. Den
er jo alt for god til det. Men så gjør flertallet nettopp det i
dag. Over natta uten varsling, og verst av alt uten særlig klare
tanker om hva som skal komme i stedet.
- Min oppfordring går til statsråden som nå skal rake og rydde i
snauhogstfeltet: Det er ingen skam og snu og komme tilbake til
Stortinget med forslag som kan reparere flertallets
skadeverk. Høyre vil være meget opptatt og meget innstilt på, å
bidra til et fornuftig og nødvendig reparasjonsarbeid. Jeg er
overbevist om at selvstendig status for NTNU og tilsvarende
fristilling for det øvrige universitetet i Trondheim, vil være
den løsningen som best ivaretar samfunnets og brukernes behov.
Updated 21.03.95, Christian Viken, chrisvik@stud.unit.no