Rektorvalget
Rektorkandidat Emil Spjøtvoll har laget et notat hvor han beskriver sine
tanker om realiseringen av NTNU.
Dagens Universitet presentererer her et sammendrag av notatet, som også kan
betraktes som Spjøtvolls valgprogram.
Rektorkandidat Emil Spjøtvoll
FOTO: NTNU-INFO
Internt er den viktigste oppgaven fremover å skape en felles forståelse av
hva NTNU innebærer, og hvilken rolle NTNU er tildelt i det norske
universitetssystemet. NTNU er gitt både spesielle forpliktelser og
muligheter. Som universitetsinstitusjon skal NTNU drive forskning og
utdanning ut fra disiplinenes krav og kriterier og profesjonsutdanningenes
krav og behov. Men i tillegg har NTNU et krav om fler- og tverrfaglige
aktiviteter i grenseområdene mellom teknologi og naturvitenskap på den ene
side, og humanistiske, samfunnsvitenskapelige og medisinske fag på den
annen side. I dette ligger fra politikernes side en vurdering av at
fremtidens samfunn vil ha behov for mer kunnskap om vekselvirkningen mellom
teknologi og naturvitenskap og det sosiale miljø, kultur- og naturmiljøet.
Felles møteplasser
For å fremme en felles kultur og samling om felles oppgaver, må det skapes
mange møteplasser hvor mennesker fra ulike fagmiljøer treffes. I
oppstartingsfasen må en ikke være redd for å bruke i overkant med utvalg og
komitéer sammensatt av folk fra ulike miljøer. Det er nok av meningsfylte
oppgaver å ta fatt på, f.eks innen utdanning, forskning og budsjettarbeid.
Ledervervene i komitéene bør også brukes til å få NTNUs totale kompetanse
reflektert i ledelsen. Hvis vesentlige deler av universitetsmiljøet ikke er
representert i rektoratet, bør det velges en person fra disse miljøene til
å lede forsknings- eller undervisningsutvalget. Vedkommende kan få tittelen
"viserektor", få lettelser i sine normale plikter slik at hun/han kan inngå
et lederteam sammen med rektor og prorektor.
En må arbeide for at både studenter og ansatte ved NTNU føler en sterk
tilknytning til institusjonen. Det må skapes en NTNU-identitet. Studenter
som tas opp ved NTNU må bli tatt imot på en aktiv måte gjennom
fadderordninger og lignende. Universitetet må også holde kontakt med
ferdige kandidater gjennom et meldingsblad med informasjon om NTNUs
utvikling og planer. Omvendt er tilbakemelding fra tidligere studenter
viktig. Det bør overveies om en skal etablere en alumniorganisasjon av
tidligere studenter. En gang i året bør det arrangeres et NTNU-seminar med
tidligere studenter, ansatte og nasjonale beslutningstakere for å drøfte
NTNUs rolle og plass i det norske samfunn.
Faglig profilering
I Stortingsvedtaket om NTNU ligger et krav og en forventning om faglige
nyorienteringer og helhetstenkning mot områder hvor teknikk og
naturvitenskap inngår som ett av elementene. NTNU må profilere en del
områder hvor universitetets samlede kompetanse er unik og kan brukes til å
gi en helhetlig belysning ut fra ulike disipliner. Eksempler om aktuelle
profileringsområder er Miljøteknologi og miljøpolitikk,
Informasjonsteknologi- og vitenskap, Medisinsk teknologi, Teknologiledelse,
i privat og offentlig virksomhet, Estetikk og kunst, U-landsrettet
virksomhet, Realfag og teknologi i lærerutdanningen.
NTNU og samfunnet
NTNU må ha som ambisjon å være en nasjonal premissgiver for tenkning og
handling rundt de muligheter og de farer teknologi og naturvitenskapens
utvikling innebærer, og den sammenheng dette har med menneskenes
psykologiske, sosiale og materielle verden og fysiske omgivelser. I tråd
med dette må NTNU ha nær kontakt til næringsliv, forvaltning og
organisasjoner for å drøfte faglig utvikling for å fange opp nye behov.
Samarbeid eksternt om forskningsprosjekter, oppgaver og praksis for
studenter må inngå som en naturlig del av NTNUs virksomhet.
Slike samarbeid er tuftet på tradisjonen i sivilingeniørutdanningen,
sivilarkitektutdanningen, medisinerutdanningen og lærerutdanningen. Det
eksisterende kontaktnettet må også utvikles til å omfatte alle
universitetets fagområder og disipliner, som et tilbud og mulighet for de
studenter og lærere som ønsker det. Dette gir NTNU en ekstra attraksjon som
universitet. Det gir mulighet for interessante forskningsoppgaver, gir
innsikt som grunnlag for utdanninger tilpasset samfunnets behov og dermed
kandidater som er etterspurte i arbeidslivet. På det konkrete plan kan
dette gjøres ved å videreføre eksisterende samarbeidsfora og
kontaktorganer og opprette nye mellom NTNU og bedrifter, etater og
organisasjoner. Dette kan gjøres på institutt- og fakultetsnivå såvel som i
rektoratets regi.
NTNU og kvinner
På grunn av sin spesielle posisjon i Norgesnettet må det være en overordnet
målsetting for NTNU å øke kvinners innflytelse i naturvitenskapelige og
tekniske fagområder, både innenfor universitetet og i samfunnet forøvrig.
Kvinneunderskuddet er mest uttalt innenfor de naturvitenskapelige og
tekniske fag, men det er en skjev kjønnsfordeling i viktige posisjoner
innenfor alle fagområder. NTNU må derfor drive et systematisk arbeid for å
få flere kvinner i vitenskapelige stillinger og administrative
lederstillinger. Den endelige løsning på dette får en først etter et
langsiktig rekrutteringsarbeid. På kort sikt kan en gi kvinner visse
konkurransefortrinn gjennom selektiv tildeling av stipendier,
post.doc.stipend og lignende, samt lette arbeidsvilkårene for kvinner som
blir urimelig mye belastet med verv av ulik art.
Formidling og informasjon
Formidling av kunnskap er en av de tre hovedoppgaver som er gitt til
universitetene. I Trondheim har Vitenskapsmuseet en lang tradisjon innen
museal utstillingsvirksomhet i arkeologi og naturhistorie. Denne må utvides
til å omfatte et videre spekter av temaer, som viser hele NTNUs bredde.
Universitetet må etablere samlinger og utstillinger som viser den
teknologiske utvikling i Norge og gir innsikt i teknologiske prosesser og
systemer. Det som skapes i de kreative fagene arkitektur, bildende kunst og
teknisk design må også vises fram for omverdenen.
NTNU vil ha et spesielt ansvar og en spesiell oppgave i å formidle kunnskap
om teknologi til samfunnet. Kunnskap om teknologiens og naturvitenskapens
grunnlag, muligheter og konsekvenser er nødvendig for å forstå vår verden.
NTNU må bidra til at landet har en informert allmennhet som grunnlag for
personlige holdninger og politiske beslutninger. Det bør derfor være en
oppgave å få laget temahefter om emner hvor NTNU har spesiell kompetanse.
Disse temaheftene skulle primært ta sikte på å kunne brukes i barne- og
ungdomsskolen og videregående skole. Eksempler på temaer er: Verdens og
Norges naturressurser, Teknologi og samfunnsutvikling, Forurensning og
helse. Både den historiske utvikling og fremtidsutsiktene innenfor disse
temaene bør tas med.
Den viktigste oppgaven for en universitetsavis ved NTNU er intern
informasjon og intern meningsbryting. Kunnskap om hverandre, om holdninger
i de ulike miljøer, om det som foregår, om planer og tiltak, en debatt om
oppgaver og målsettinger er fundamentalt for en felles forståelse av NTNU.
En alminnelig samfunnsdebatt eller oppsøkende journalistikk er ikke en
oppgave for en universitetsavis. I samfunnsdebatten vil en få større
gjennomslag og markere NTNU bedre ved å bruke tradisjonelle lands- eller
regiondekkende media.
Studiene ved NTNU
NTNU skal ha både profesjonsstudier med sterke krav til innhold og
progresjon i studiet, og frie studier hvor studentene selv velger
fagkombinasjoner innenfor vide rammer. Med frie studier og
profesjonsstudier sterkt representert, og med det nye medisinerstudiet med
bruk av problembasert læring, er NTNU en velegnet arena for nytenkning og
praktisk utprøving. Samtidig må en ta vare på de verdifulle elementer i
studiekulturene. Tradisjonene i sivilingeniør- og sivilarkitektstudiet med
felles klasser og linjeforeninger må videreføres.
NTNU må se det som en hovedsak å skape et stimulerende og utbytterikt
læringsmiljø. Det må drives et kontinuerlig faglig og pedagogisk
utviklingsarbeid med tilpassing av studietilbud, utprøving av nye
læringsformer og bruk av de metodene ny teknologi gir. Vektlegging av
innsats i undervisning må komme klart frem ved tilsettinger og også være
viktig ved lønnsfastsettelse.
I neste nummer av avisa, som blir den siste før valget, presenterer vi
synspunkter fra rektorkandidatene ARNE B. JOHANSEN og EILIV STEINNES.
Ansvarlig redaktør: Informasjonsdirektør Kåre Kongsnes
Teknisk ansvarlig: www-admin@www.ntnu.no
Last modified:18:47:52 1996-03-27