I en fireårsperiode har SV- og MN-fakultetet sommerundervist en del emner for sine studenter. Den intensive undervisningen har vært et prøveprosjekt fra Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet som ble avsluttet i fjor.
Ettersom MN- og SV-fak. sine erfaringer med sommerundervisningen jevnt over har vært positive, ønsker de å få fortsette sommerundervisningen, og da som en fast ordning med tilstrekkelige bevilgninger.
Først i april i år fikk de tilsagn om en ny runde med sommerundervisning - igjen som en prøveordning.
- En slik usikkerhet rundt sommerundervisningstilbudet har gjort det vanskelig for studentene å planlegge sin studieprogresjon. Svaret fra KUF kom 18. april i år, en drøy uke før påmeldningsfristen for sommerundervisning utløp, forteller seksjonsleder Per Stene ved SV-fakultetet.
Studiekonsulent Jørgen Midtlyng ved MN-fak. mener at en permanent ordning ville fått langt større oppslutning, fordi den ville kunne planlegges bedre og kunngjøres langt tidligere.
- En ikke-permanent ordning medfører også en belastning for undervisningspersonalet og for studieadministrasjonen.
- De fleste som fikk plass fullførte kursene. I matte- og tildels kjemiemnene har gjennomføringsprosenten imidlertid vært varierende. Dette kan ha sammenheng med at emnetilbudet ikke har stemt godt nok overens med behovet blant studentene.
Inntil i år har Institutt for sosiologi og samfunnsvitenskap hatt "samfunnsvitenskapelig forskningsmetode" (SOS 02) som eneste sommertilbud.
Stene ved SV-fakultetet er godt fornøyd med resultatene ved dette emnet hvor strykprosenten i fjor lå på 2,6%.
I år har instituttet utvidet med hovedfagsemnene "multivariat analyse" (SOS 31) og "intervjumetoder" (SOS 32), sistnevnte er sterk adgangsbegrenset pga. videobruk i undervisningen.
MN-fakultetet gir sommerundervisning i 11 delemner innen biologi, matematikk, kjemi og statistikk. NET