Rekviemet som er bygd opp på klassisk vis, minner likevel lite om tradisjonelle dødsmesser à la Mozart og Verdi. Det eksperimentelle musikalske uttrykket spenner nemlig fra technotrash og rock til sarte sopranpartier. Messen er skrevet til minne om ofre for brudd på menneskerettighetene og ble første gang fremført på Studentersamfundet under ISFiT-94.
- For å slippe unna trafikkstøy, var det nødvendig å finne en kirke godt utenfor byen, forklarer Tjora. Byneset kirke valgte vi også fordi de forskjellige rommene i kirken gir et variert akustisk lydbilde for de forskjellige sekvensene i messen.
Strykerne til produksjonen har komponistene hentet inn fra Trondheim symfoniorkester, blåsere og slagverkere fra Symfoniorkesteret på Samfundet. Tjora spiller også selv slagverk, og Zahlsen står for synth og samplere. Sangsolistene er Åsne Juve, Anne Mari Edvardsen, Oddvar Nergård og Erik Jakobsen. I korpartiene kan vi høre Knauskoret.
En video av messen er også produsert, av studenter ved Kunstakademiet. Den ble vist på filmfestivalen Minimalen i Trondheim i mars.
- Vi ville ikke at navnet skulle bety noe eller forbindes med noe. For å presentere bredden i verket, søkte vi et ord som sto i kontrast til det mer melankolske ordet rekviem. Strapfkernerator synes vi lydhermer noe maskinelt, strengt og automatisk. Ordet kontrasterer også godt de "organiske" strykerne og koret, sier Tjora.
- Resten av innspillingen vil i hovedsak foretas i New York i august, forteller Tjora som antar CD-produksjonen er utgivelsesklar i oktober i år. Trip Records vil lansere plata i Canada, USA, Japan og Europa.
NTNU har, på oppfordring, støttet tiltaket med 20 000,- på betingelse at NTNU blir markert som "medspiller" til prosjektet.
NET