Bilder fra Okstadbakken få minutter etter start. Til fotografens tilfredsstillelse sykler vi her langsomt for å vente på en punktering. (klikk på bildene for fullt format) Se også Oppdal sykkelklubbs bilder. |
![]() |
![]() |
Under ledelse av de innsatsrike kapteiner Rune Aune og Hans Jørgen Baglo var vi ca. 20 TVKere på startstreken. Men 20 mann er for svakt til 15-timersfart, vi hadde derfor avtalt samarbeid med 12-13 ryttere fra Frøy, fire fra Oppdal, en fra Nittedal og en fra Raufoss. Følgebilopplegget var klart med både felles teknisk servicebil bak feltet med Morten Zachariassen og Eirik Ulset, samt diverse personlige følgebiler for langing. Våre konkurrenter startet alle foran oss med 10 minutters intervall: Rye, Ceres, Brumunddal, BOC, og så altså vi.
Dårlig start
Men starten var heller lite lovende med første punktering ved en Frøysyklist i Okstadbakken. Tilskuere hadde
registrert at vi allerede her lå 1 min etter BOC og Rye, ekstrapolert til Oslo ville dette gi 60 minutter!
Problemene gav seg
ikke: I Klettbakken rapporterte Hans Jørgen om en løs skrue - i
krankgiret. I begge disse tilfellene fikk vi rask hjelp av følgebilen som lå rett bak feltet. Etter disse episoder ble farten satt til
et snitt på 35-40 km/t.
Første langing i stigningene etter Kløfta bru gikk som smurt. Det som ikke gikk så greit var å komme forbi BOC/Askers 18-timersgruppe. "Hold til høyre" ble oppfattet som kjeft, men de holdt da også opptil 4 i bredden. Men når vi omsider var forbi ble det varslet punktering i laget vårt, farten redusert, og søringene dro skadefro forbi oss igjen. Etter kort tid var det vår tid å komme forbi for andre gang. Etter dette ble farten satt relativt høyt i medvinden, spesielt når Frøy-laget var framme å dro.
Advarsel fra dommerbil
Dommerbilene ble svært nærgående oppover Drivdalen, og etter andre advarsel om at følgebilen ikke hadde lov å ligge
bak feltet, fant de det best å kjøre forbi. Selv rødt følgebilnummer og diskusjon mellom Rune og dommeren hjalp ikke.
Dette gjorde resten av turen noe utrygg mht. punkteringer, men likevel fikk de til å ligge bak feltet 95% av tiden.
Regnværet kommer og farten faller
For tredje år på rad var været i Trøndelags sterke favør - finvær med temperaturer over 20 grader.
Fra Drivdalen ble det tilskyende og fallende temperatur; men heldigvis så vi ikke regnskyene før vi nærmet oss
stoppen på Dovre. 3-minuttersstoppen este ut til
hele 5 minutter, men da var også påkledning innlagt. Det tok lang tid å få opp farten etter stoppen, kanskje pga.
det sure været som ifølge meteorologene skulle følge oss helt til mål. Vi tapte nok en god del tid til konkurrentene her,
men også 15-timersgutta blir slitne og det var lite initiativ til å øke
farten. Faren var jo å miste miste både seg selv og andre i
feltet. Opptelling før Lillehammer viste 14 eller 15 TVKere (vi var for
slitne til å telle nøyaktig, og med regntøy på var klubbtilhørigheten
tildels skjult).
Sekunderingen for sporadisk og foir dårlig, av typen:
"12 min etter BOC". Om det var 12 min på vegen
(de startet 10 min foran) eller 12 min tapt tid, det måtte vi gjette oss til. Årsaken
var nok dårlig planlegging før start. Rundt Ringebu oppfattet i alle fall jeg
at vi lå bare 5-10 min bak BOC på vegen, men det var nok feil.
Bakken i utkanten av Lillehammer ble anvendt til langing og tissing, og igjen tok det litt tid før farten kom opp. De fleste likte variasjonen i terrenget på Brøttum-sida i forhold til Biri-sida. Været klarnet noe opp ved Hamar, vi fikk til og med solskinn på oss. Men med stadig klissvåt vei fikk vi ikke tørket oss noe særlig. Farten var stadig "moderat", dvs. snittfart på 35-36. Frøy-syklistene hadde antydet å starte spurten ved Minnesund, men det ble først etter et velt på Eidsvoll at den tradisjonelle uttappingen av de siste krefter startet. Det hører også med til historien at Frøyfeltet skrumpet fra 10 til 9 i dette veltet, da den ene av de forulykkede ikke kunne telle to fingre og derfor ikke fikk lov av følgebilen å fortsette. Dette var synd, for Frøysyklistene var stadig aktive i mølla, som sjelden telte færre enn 12-13 mann. Våre to mann i veltet, Rune og Per, kom seg relativt raskt opp, men Rune fikk her bruk for servicebilens reservesykkel.
Mål i sikte
De siste 5 mil inn mot mål ble farten satt høyt, men i motbakkene relativt rolig.
Og nærmest uten forvarsel hørte vi plutselig midt på Økernveien
elektronikkens "pippippip" - vi var i mål etter 536 km (min måling).
Snittfart 35,1 og tid 15:13:50, som var pers for mange av oss.
10-mannslagskonkurransen
BOC (Bærum og omegn Cykleklubb) vant med
hovedfeltet på 14:44:24, som også ble bestetiden i rittet, 4 minutter foran
Rye (se lagresultatene under).
Brumunddal og Ceres startet henholdsvis 10 og 20 min foran BOC, ble
innhentet og deres hovedfelt fikk således henholdsvis 10 og 20 min
dårligere tid enn BOC, men bedre enn TVK. Men Brumunddal og Ceres hadde få mann i hovedfeltet,
og så langt viser de klassevise resultatene at TVK har berget en 3.plass!
Vi håper arrangørenes offisielle liste over lagkonkurransen - der forhåpentligvis alle ryttere er plassert
i rett klubb (både for TVK og de andre klubbene) - vil bekrefte dette.
Ordningen med 10-minutters startintervall synes vi var lurt. Fjorårets kjempestore felt ble unngått, dermed var sikkerheten bedre og potensielle farlige situasjoner færre. Sjeriffen på Hamar hadde heller ingen grunn til å stoppe feltet, slik han gjorde i fjor fordi halen av biler var stor. Vi hadde gitt streng instruks til alle våre følgebiler å ikke ligge bak feltet (unntatt servicebilen med rødt nummer).
Mange av oss hadde en herlig, varm dusj, god seng, flott rom og kraftig frokost på Linne hotell som avslutning på strabasene før returen til Trondheim gikk i bil, på fly eller i tog.
Personlige opplevelser
Undertegnedes Styrkeprøven - min 16. i rekken -
var var både fysisk og mentalt av den lettere sorten.
Min største plage på Osloturene har ofte vært kvalme og tilhørende aversjon mot både mat og
drikke. I år hadde jeg saltet drikken ekstra og jeg svelget underveis flere
medbragte salttabletter. Med mangel på salt vil heller ikke kroppen ha
drikke (kroppsvæsken er allerede uttynnet), så jeg mener saltet gjorde
godt. Riktignok var matlysten på lavmål etter Lillehammer, men direkte kvalme kan jeg ikke klage over,
og drikken gikk ned hele tiden. Det som begrenset drikken var
problemene med å få ut overskuddsvæsken. Jeg misunnet de som får til å lette blæretrykket uten problemer
fra sykkelen - i ulike former. Jeg trenger mer tid og ro, og må
helst sette begge føttene i bakken. Dette ble det anledning til fire ganger
underveis. Ellers en takk til John og Kjellfrid som servet Jan Birger og meg.
15-timersgruppa må styrkes
Uten rytterne fra Frøy, Oppdal og andre lag ville TVKs tid bli dårligere
(eller vi hadde måttet slite mer). Vi retter derfor en stor takk til samarbeidet og drahjelpen.
For å få bedre plassering i 2000 trenger laget større mannskap! Er du interessert i
å sykle for TVKs 15-timersgruppe, ta kontakt med
Hans Jørgen Baglo, tlf. 922 87 948 eller Rune Aune, tlf. 915 13 576.
St.nr Navn Kongsvoll Lillehmr Minnesund Oslo 1000 Rune Aune 4:31:37 9:52:34 13:11:49 (15:13:50) 1001 Per Johan Grønvik 4:31:35 9:52:34 13:11:59 15:13:50 1002 Karsten Flatval 4:31:34 9:52:36 13:11:54 15:13:52 1003 Nils Kr. Grønvik 4:31:39 9:52:36 13:11:53 15:13:51 1006 Arne Ulset 4:31:33 9:52:35 13:11:53 15:13:51 1010 Bård Juliebø 4:31:32 9:52:39 13:11:54 15:13:50 1021 Arnfinn Leinum 4:41:09 10:58:40 15:18:05 17:45:51 1022 Geir Wiker 4:52:21 11:30:57 15:30:20 19:01:04 1027 Olaf Bøgeberg 4:41:15 10:37:20 14:24:07 16:45:13 1031 Vegar Johnsen 4:31:33 --:--:- --:--:-- --:--:-- 1033 Olav Haltbakk 4:31:33 --:--:-- --:--:-- --:--:-- 1039 Kjetil Aune 4:31:32 9:52:38 13:11:54 15:13:53 1040 Per Erling Myhre 4:31:39 9:52:41 13:11:55 15:13:53 1041 Terje Johansen 4:31:34 9:52:38 13:11:56 15:13:53 1045 Dennis Fjellheim 4:31:38 9:52:38 13:11:54 15:13:54 1047 Hans Jørgen Baglo 4:31:38 9:52:39 13:11:50 15:13:53 1067 Arne Mikkelsen 4:31:41 9:52:34 13:11:40 15:13:50 1084 Roger Sundet 4:31:33 9:52:39 13:11:48 15:13:51 3602 Jonny Eidstumo 4:31:37 9:52:37 13:11:56 15:13:56 3684 Jan Birger Solheim 4:31:35 9:52:39 13:11:53 15:13:56Merk: Rune Aune byttet sykkel uten å flytte brikke, og innkomsten er sannsynlig ikke registrert.
Start Lag Kongsvoll Lillehmr Minnesund Oslo Antall 10 beste 7:30 Rye 4:25:31 9:38:48 12:50:25 14:48:32 13 14:48:32 (-4) (-3) (-1/2) (+4) 7:40 Ceres 4:28:45 10:02:05 13:10:45 15:04:25 4 15:55:44 (-1/2) (+20) (+20) (+20) 7:50 Brumunddal 4:27:05 9:52:05 13:00:45 14:54:25 8 14:56:02 (-2) (+10) (+10) (+10) 8:00 BOC 4:29:17 9:42:05 12:50:45 14:44:25 18 14:44:25 (0) (0) (0) (0) 8:10 TVK 4:31:32 9:52:34 13:11:48 15:13:50 15 15:13:50 (+2) (+10) (+22) (+29) 8:15 Raufoss 5:05:14 11:02:42 14:44:52 17:02:10 9 17:04:11 (+31) (1:20) (+1:54) (+2:18)Tabellen viser for hvert lag:
Nr Lag Total tid (middeltid) 1 BOC 147:24:00 (14:44:24) 2 Rye CK 148:05:30 (14:48:33) 3 Brumunddal CK 149:20:24 (14:56:02) 4 TVK 152:18:38 (15:13:52) 5 IF Frøy 153:35:35 (15:21:34) 6 Ceres 159:17:18 (15:55:44) 7 Asker CK 164:45:08 (16:28:31) 8 Oppdal CK 167:41:54 (16:46:11) 9 Raufoss CK 170:41:59 (17:04:12) 10 Team ACC 183:40:58 (18:22:06)