NTNU-BIL  Bedriftsidrettslaget ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    ntnubil.no    Postboks 8900, 7491 Trondheim

Sykkelgruppene NTNU/SINTEF. Rapporter fra fellestreningene 2000.

(fylles på fra toppen, dvs. nyeste øverst)

Torsdag 15. juni

En god del syklister fra SINTEF-NTNU-miljøet møtte opp på Heimdal igår. De fleste "tilhørte" gruppa til Hans Petter Jensen. Disse valgte å ta en tur retning Brøttem. Vi andre (Bjørn S., Roger L., Øyvind S., Svend D. og undertegnede) dro til Korsveien som vanlig. Til Korsveien brukte vi ca. 1 time. Svend skulle på en grill-fest i nærheten så på tilbaketuren var vi bare 4 stk. På grunn av medvind og hjemlengsel i det sure været gikk returen unna på ca. 55 min. med Roger i tet opp til Heimdal. Nå kom regnet så det var bare å komme seg hjem.

Knut


Berkåkrunde mandag 12. juni (2.pinsedag)

Feltet på Berkåkrunden 2. pinsedag utgjorde 9 av våre egne (Bård, Bjørn, Knut, Egil, Roger, Kurt, Øyvind S, Hans Boye og Arne), og sammen med 11 TVKere ble vi et bra felt på 20. Feltet utgjør "18-timersgruppa" til Oslo, ingen var møtt fram til et evt. roligere felt.

Flyten i kjedet på to rekker synes jeg var bra. En del ting må reguleres på, bl.a kjøres farten iblant litt for høyt opp. Vi hadde 3-4 korte stopp pga. "tekniske" problem, det tar for lang tid å komme igang etter slike. Beskjeder må distribueres videre til alle. Deltakerne i gruppa må finpusse kjøringen før Styrkeprøven.

Et heldig valg av løyperetning (Orkanger først) gav oss medvind store deler av runden. Unntatt en kort regnskur Orkanger-Fannrem hadde vi tørre veger og 11-12 grader. Etter stoppen på Berkåk la Bjørn, Knut og Øyvind seg som sultne kyr bak en traktor med stort silo-lass. De opparbeidet seg et forsprang som holdt helt til Støren. Men da hadde hovedfeltet kjørt innom avkjørselen i Soknedal sentrum for å slippe forbi bilkøen. Også for å stagge irriterte bilister valgte vi også i et par tilfeller sykkel/gangveg en kortere strekning, men dette ødelegger flyten i kjedet og det tar tid å stabilisere seg igjen. Vi visste på forhånd at 2.pinsedag ettermiddag er et dårlig tidspunkt å drive feltsykling på Europaveger.

Vi tok sløyfen om Storås (og ikke Løkken), og fra Heimdal ble lengden da 184 km. Med min computer i "auto" ble sykkeltiden 5:41, som gir en snittfart på 32,2 km/t. Totaltiden var 5:57, med en snittfart på 30,9. Denne snittfarten på de 540 km til Oslo vil gi en sluttid 17:30.

Hilsen Arne


Torsdag 8. juni

Det var 9 frammøtte på Heimdal: Arne, Bjørn, Egil, Knut, Kurt H., Svein , Steve, Roger og Bård. Det var oppholdsvær og litt vind fra nord. Vi syklet til Korsvegen i kjent stil, kun avbrutt av en punktering før brua over Gaula. Arne hadde andre gjøremål på programmet og snudde like etter Melhus. På hjemturen møtte vi til gjengjeld en TVKer som snudde og ble med i mølla. Vi bruket 57 minutter på turen til Korsvegen og 58 minutter tilbake (motvind). For en gangs skyld gikk mølla samlet opp Heimdalsbakken.
Bård

.....kommentar fra Reidun:
Jeg er IKKE imponert over tempoet dere holder. Onsdag sykla jeg alene til Korsvegen og brukte 1:06 utover og 1:07 tilbake etter en meget kort pause utenfor bensinstasjonen. Etter mine beregninger skal jeg altså bare bruke ca. 2,5 t lenger sykkeltid til Oslo enn dere dersom vi holder dagens tempo! Hadde det bare vært så enkelt, - det er nok helt andre momenter som kommer inn i bildet på Osloturen. Jeg håper på å komme inn under 27t.

Fikk ikke testa langdistanseformen i dårlig vær på Trondheimsfjorden rundt fordi det var feil på forhjulet på min splitter nye sykkel. Nå har jeg fått nytt hjul etter klage, og håper det går bedre på turen til Oslo God tur til alle dere som skal til Oslo. Jeg holder meg til 3T gruppa. Der er vi flere damer/jenter.

Hilsen Reidun Engstad Gjerde


Søndag 4. juni: Trondheimsfjorden rundt. [Resultater]

Arnes rapport:
Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Dette kjente mottoet vil være representativt for årets tur rundt fjorden. Mellom regnbygene hadde vi faktisk mye fint vær (sol og tørre veger) og vinden hadde vi stort sett i ryggen. Men det var kaldt i høyden langs Meltingvatnet med 2 grader og hvite filler blandet i regndråpene.

Jeg registrerte følgende SINTEF/NTNUere og assosierte: Bård, Knut, Dag, Bjørn, Roger, Kurt, Egil, Øyvind G, Svend D, Arne, Øyvind S, Terje, Ingvill Holden, kanskje flere?. 18-timerslaget dannet sammen med TVKs lag et felt på 20-30. Farten i Leksvikbakkene ble spesielt rolig da Bjørn punkterte og laget hadde saknet for å vente. Nå var faktisk punktøren selv uheldig og fikk ikke kjørt inn feltet, men hjelperne hans lyktes. Ny punktering av Kurt i 50 km/t ved Mosvik, da fikk ingen stoppet toget, men Kurt var i feltet igjen etter 5-minuttersstoppen på matstasjonen ved Skarnsundbrua.

Halvveis i løpet ble vi forbikjørt av 15-timersgruppa til TVK. Hele feltet (tror jeg) la seg på slep, og slik gikk det 50-60 manns store feltet inntil to i 15-timersgruppa veltet etter tunellen ved Koa. Servicebilen tok seg av disse (som ikke var skadet) og hovedfeltet fór videre uten fartsreduksjon, da var det bare en del av vår gruppe som rakk å bli med. Noen km seinere forserte Dag for å fylle ei ny luke, men da mistet vi enda flere. Et overblikk viste at da var bare Dag og Arne fra 18t-gruppa med. 15-timersgruppa hadde også mistet flere, men motoren bestod av 10-12 ryttere som holdt jamt, men noe roligere, tempo. Dag og jeg fikk sluttid et par minutter under 6 timer mens 15t-gruppa var 20 minutter raskere.

Bård kom i mål ca 15 min seinere, ellers hadde resten av 18-t-gruppa visstnok delvis holdt sammen. Jeg dro fra målområdet før disse var kommet, så kanskje andre kan rapportere om hvordan det gikk.

Erfaring:
Samarbeidet med TVKs 18-timersgruppe mener jeg går bra. Positivt var det at farten i (litt lange) motbakker ble holdt lav, ellers vitnet farten litt mer om 17-timersgruppe. Men det var iblant for få til å dra i front, på den annen side opplyste vi at vi ikke skulle være flere enn 20. Når det er punkteringer må vi stoppe helt, ikke bare roe ned. Uheldig var det at laget ble oppsplittet etter 15t-gruppa tok oss igjen, slikt bør ikke skje i Styrkeprøven. Her blir vi tatt igjen av 15t-gruppene til lagene som kommer bak oss (Brumundal, Ceres, Rye, BOC). Vi bør vel la disse gå, ellers mister vi våre egne én etter én. Vi må evt. holde godt samlet bak og hekte oss av i fellesskap når det går for fort. Men dersom 2.lagene til Ceres, Rye etc. henter oss inn, må vi være med på toget (men normalt skal vi holde unna for disse).
Arne.

Egils rapport:
Siden Arne hadde det travelt med å komme seg hjem så kan jeg informere om hva som skjedde lenger utpå ettermiddagen.

For min egen del ble det en tur med masse tekniske problemer. Dekket mitt løsnet før Leksvika, en klassisk tabbe, med nypåsatt dekk og for lite lim med trøbbel når det blir bløtt og fuktig - og det var det jo. Det humpet og gikk, jeg håpet å komme meg til matstasjonen ved brua. Over fjellet i sludd og snø, hadde jeg dessuten nesten ingen sikt da brillene dugget heftig. Heldigvis var det noen gule regnjakker som kunne skimtes foran. Mens jeg lå bak i feltet og ventet på en punktering eller avrivning av dekk, måtte Kurt stoppe pgs punktering. Da skiftet jeg dekk samtidig og vi to tok igjen feltet ved matstasjonen. Nå hadde jeg satt på et brukt dekk, som sannelig også begynte å løsne. I tillegg mistet jeg pumpa ved en klønete opptreden for å skifte drikkeflasker. Etter at 15-timers gruppa kom i høyt tempo, så ble også jeg med i halen. Knut Mo slapp først, så jeg, og så Øyvind. Vi samlet oss i en mindre gruppe (minus Knut som var bak)i et mer passende tempo og før Levanger tok vi igjen Kurt i ensomme tråkk, og på Levanger var også Roger i ferd med å lange innpå mat da vi kom. Flere fra vår startgruppe var nå samlet, og vi ble en gjeng på ca 15 - 20 mann som kjørte innover mot Langstein.

Og Roger brukte samme taktikk som på fellestreningene, allerede i inngangen tro han til og fikk luke. Jeg hadde nå spist godt og fått nye krefter og tok opp jakten, tro forbi Roger i jevnt tempo. I utforkjøringene tok Roger + en til meg igjen, og vi tre holdt følge mot mål. Slutttid ca 6 timer 32 minutter, tror jeg (husker ikke når jeg stoppet klokka). Etter noen minutter kom Øyvind i en pulje, og spørs om ikke Kurt og Svein D også var med der.

Blant de 12 gangene jeg har vært med på dette så var nok dette den kaldeste turen jeg har hatt rundt fjorden. Det var problematisk å holde varmen på føttene og å hente fram maten med våte tunge svære hansker. Dessuten så er det viktig at dekkene er limt godt nok fast! Jeg brukte mye energi på å irritere med over det i løpet av turen. Men jeg var heldig som kom i mål uten pumpe og reservedekk.

Det med å stoppe ved punkteringer fungerte ikke i det hele tatt. Det er like greit å si at man IKKE stopper ved punkteringer, det er mer redelig. Forøvrig har jeg ingen tilføyelser til det Arne skrev angående tempoøkningen ved nye felt som kommer bakfra. I Fjorden Rundt er det OK å ta ut de kreftene man har der og da, men det trengs nok bedre disiplin på Styrkeprøven.
egil

Utfyllende kommentarer fra Bjørn:
På søndag lærte jeg at: "Man bør slutte med å punktere når man ligger i store felt!! Å stoppe en slik bøling ser ut til å være umulig."

Jeg punkterte på et helt nytt bakdekk i første del av bakken opp fra Leksvik. Arne og en TVKer stoppet å hjalp meg å bytte. Vi greide ikke å få luft i resevedekket mitt, så jeg fikk til slutt reservedekket til Arne. Vi ble litt ekstra stresset av dette dobbeltarbeidet. (Jeg burde ha sjekket reservedekket før start.) Etter dekkskiftet startet spurten for å kjøre inn feltet opp alle bakkene. Ingen av oss viste om feltet ventet på oss. Jeg greide selvfølgelig ikke å holde det samme spurttempoet som Arne, og ble snart liggende etter. Jeg så at noen av dere ventet på Arne og NN, og jeg så at hovedfeltet ventet opp mot den første store toppen. Jeg var da noen hundre meter bak.

Det var litt kipt å se felte forsvinne når jeg var såpass nær. Jeg tok det med ro oppover mot neste toppen hvor jeg stoppet i høljregnet. Dekket som vi nettopp hadde satt på hadde fått høydekast (ventilen sto skjeft), så jeg tok ut luften for å se om jeg kunne rette på det. Gav opp, og syklet rolig videre til det kom to mann bakfra. 17-timers gruppa kjørte fort da den kom, så vi prøvde ikke å henge på. Vi ventet at 3T skulle dukke opp, men de kom aldri.

Jeg fikk en serviceman på matstasjonen ved brua til å legge på bakdekket mitt på nytt, og da ble det bra. Resten at turen gikk i et minifelt på 3 - 4 personer. Vi var nær ved å ta igjen Knut etter Levanger.

Stor takk til Arne og NN som ventet, og spesiell takk til Arne som lot meg få reservedekket.

Moral: Vi bør trene på å stoppe og skifte dekk når vi kjører felt. Til Oslo har en dekkskiftestopp liten betydning for sluttiden, men stor betydning for den det gjelder.
Bjørn


Torsdag 1. juni (Kr.him.dag)

Fellestreningen torsdag morgen var svært vellykket med et 20-manns stort felt i jamn fart og fint vær. Periodevis litt for stor fart etter min mening (når det var tre dager før Fjorden rundt). Vi var 8 fra vår gruppe (Bjørn, Knut, Roger, Kurt, Egil, Øyvind, Bård, Arne), Steve Perkins (gjesteprofessor ved Geoteknikk, NTNU) og resten fra TVK (18t-gruppe). Biltilsynet-Klæbu-Heimdal-Korsvegen-Heimdal. 100 km, snittfart (fratrukket en stopp) ca 31 km/t.
Arne

Fosentur lørdag 27.mai.

Været ble som bestilt på lørdag, sol og glimrende forhold. Følgende fra oss stilte opp: Kurt, Roger, Øyvind, Bård og Egil. TVK 18 var vel ca 10 personer. Det viste seg at TVK hadde planlagt en "mini" Fosentur ved å sykle "indre vei" først og deretter ut mot Hasselvika og kystveien tilbake, en runde på ca 11,5 mil. Bård syklet forøvrig til Skogn og tok av mot Leksvika. Siden vi hadde varslet de hjemme om at vi nok kom sent hjem bestemte vi oss for å sykle ut til Brekstad. Alle var innstilt på langtur. Vi ble da 4 stykker som tok rundturen.

Vi var framme på Brekstad 12.45 (noen stopp pga punkteringer TVK) ferja gikk 13.00 (neste ferje 14.30) så det ble full klaff. Frem mot Brekstad hadde vi gode vindforhold (nesten ikke vind). Avstand Rørvik-Brekstad er ca 9 mil. Roger punkterte på ferja mens sykkelen stod stille! Han fikk iallefall erfaring med å bytte slange, vi som bruker Pariserdekk syntest dette var tungvint og tok alt for lang tid.....

Fra Valset gikk ferden mot Orkanger, da vi nærmet oss Orkanger blåste det opp, vi hadde fin medvind inn mot Orkanger. En stopp på Orkanger (mer mat og drikke + tipping, Roger). Motvind fra Orkanger mot Trondheim. Vi var på Heimdal ca kl.17.00, og da hadde vi syklet ca 18.6 mil fra Rørvik. Noen og enhver kjente det nok i beina.....

Alt i alt en meget bra tur og gjennomkjøring, og det er nå ekstra deilig å sykle i finvær i flotte naturomgivelser. Vi skulle ha vært litt flere, det blir en kort mølle med 4 stykker....

egil

Addendum:
Etter påtrykk fra Roger, som følte seg litt "uthengt" pga punkteringen på ferja med påfølgende laaaaaangvarige slangeskifte, så må en annen episode også bekjentgjøres.

Nemlig, undertegnede, som hadde stappet bananer,loffskiver, sjokolade og penger i lommene bak på sykkeljakken. Etter noen mil (ganske mange også) ble det tid for banan, og selvfølgelig flakset da en 200-lapp også ut fra lommen. Men, Roger var bak meg, og han været med en gang finnerlønn, heder og ære. Og 200 lappen ble funnet, og all ære til Roger for hans snarådighet og teft av flagrende 200-lapper!

Lærdom: Ikke bland penger og div. mat i lommene bak. Men, jeg brukte den gamle sykkeltrøya, og i den nye er det en egen liten lomme med glidelås for penger,mobil etc. Det er et fremskritt i design av sykkeltrøyer.


Torsdag 25. mai

I går var dagen da alle syklet til Korsvegen, og vi fikk dermed trening i å sykle forbi andre felt. Først laget til 3T der bl.a. Reidun E.Gjerde var med, deretter Gauldals terrenglag. På returen traff vi TVK 15-timers, men siden de var på veg imot oss fikk vi ikke gleden av å sykle forbi dem.

Ni av oss holdt sammen og fungerte bra i kjede både ut og inn, farten i motbakkene ble moderat (unntatt spurten i Heimdalsbakken). Tid 55:30 + 56:30 (snittfart ca 34 km/t). De to andre fant det mer attraktivt å sykle sammen med damene i 3T-feltet.

Vær: Sol og svak nordlig vind, rundt 10 grader.

Deltakere: Bård Brørs, Egil Skybakmoen, Dag Slagstad, Börje Forssell, Roger Leistad, Kurt H. Johansen, Bjørn Sortland, Svein Didrichsen, Arne Kjøsnes, Arvid Tegdan, Arne Mikkelsen.

Nykommeren Svein viste meget gode takter og vil være et nyttig ledd i laget til Oslo. Savnet var bl.a. Øyvind Gundersen. Og det etterlyses flere i klassen som har ambisjoner 20-24 timer til Oslo. Hvor blir dere av? F.eks. gjengen fra NTNU-Drift?

Hilsen Arne.


Torsdag 18. mai

Endelig ble det finvær og oppmøtet blomstret opp! Vi la ut 13 stk. i to grupper fra Heimdal mot Korsvegen. Feltkjøringen for oss 9 i første feltet fungerte tilfredsstillende, og det lover bra for 7 av oss som planlegger å sykle sammen til Oslo. Riktignok la Roger inn et rykk ved Nypan bomstasjon på returen, men med effektiv lagsykling ble han kjørt inn rett før Heimdal. En frisk sørlig vind gjorde returen raskere enn utturen: 62:30 og 52:30 for første gruppe (31,7 km). 15-18 grader og sol.

Deltakere:
1. gruppe: Egil, Bård, Kurt, Roger, Knut, Bjørn, Arne, Børje, Jørn Yngve.
2. gruppe: Sverre, Reidar, Terje og Arvid (Tegdan).

I morgen lørdag kl. 9:00 blir det avgang fra Hank Sport Heimdal sammen med TVKs 18-timersgruppe. Turen går Ler-Brøttem-Klæbu med mulighet for forlengelser. På torsdagstreningene blir bakketempoet gjerne kjørt opp for å gi individuell treningseffekt og litt moro. På langtrer i helgene skal vi trene Styrkeprøveøkonomi: Meget rolig i motbakker og god flyt på flater og utfor.

Arne


Torsdag 11. mai

Det var 4 frammøtte på Heimdal: Børje Forssell, Knut Mo, Svein Didrichsen og Bård Brørs. Været var kaldt med en del vind. Vi ble enige om å ta en kortere tur enn vanlig, og satte kursen mot Korsvegen. Ved Ånøya et sted bestemte vi oss for å snu, og jeg noterte 25,5 tilbakelagte km med en gjennomsnittsfart på litt over 31 km/t. Etter en kort tissepause returnerte vi til Heimdal med samme fart. Det haglet litt før vending, men ellers var det ikke nedbør og veiene var tørre.

Bård


Torsdag 4. mai

Hvor ble Dere av ??

Fellestreningen den 4 mai ble gjennomført av kun to personer. Oppstart fra Byåsen i regnvær. Ved ankomst Heimdal stoppet dette og to ivrige sykkelister la i vei mot Korsvegen (undertegnede og Sverre Myklestad). Da våre treningsgrunnlag var forskjellige ble vi syklende hver for oss. Dette hadde ingen stor betydning da vindforholdene var snille mot oss. Tempoet ble brukbart, to timer og ti minutter tur retur Heimdal.(ingen stopp)
God helg !

Kurt Helge


Lørdag 29. april

Jeg stilte på Heimdal lørdag morgen klokka 9.00 og ble med på 18-timersgruppa (TVK) sin langtur til Gåsbakken. Det ble en fin-fin tur i vakkert vårvær. Med langbukse og langermet trøye ble det faktisk for varmt etter hvert. Vi hadde en kort teknisk stopp ved Korsveien og en litt lengre stopp ved S-laget på Gåsbakken, pluss en punktering i en av unnabakkene etter Ånøya på hjemturen. Tilbake på Heimdal noterte jeg 103 km og en snittfart på 29,5 km/t, men jeg hadde startet computeren hjemme (+ 12 km). Jeg talte 11 syklister, deriblant en NTNUIer og en SINTEFer.

Bård


Torsdag 27. april

Det er mulig at regnværet mellom 17 og 18 skremte bort en del folk fra treningen. Regnet ga seg, men veiene forble både bløte og møkkete.

Oppmøte: Terje, Kurt, Roger og undertegnede. Vi satte kurs mot Korsvegen, Terje punkterte (2 ganger også..) og i solidaritetens ånd forlot vi han (etter avtale). Vi tre brukte ca 1.05.30 til Korsvegen(snitt ca 30), og tilbake 1.02.30 (snitt 31.4). Det var lite vind og ca 7 °C. Det ble en våt og møkkete treningsøkt, både sykkel og utøver måtte vaskes grundig etter turen. Vi håper på større oppmøte neste gang. Det er meldt om bedre vær og det er tross alt triveligere å sykle på bare veier med sol og medvind fra alle kanter.

egil


Torsdag 13. april

Det var lett å telle opp deltakerne i går: 1-2-3, m.a.o. Roger Leistad, Terje Rogne og Arne Mikkelsen. La oss håpe at de som ikke var opptatt med noe spesielt la treningsturen i skiløypa!

Ruta gikk som planlagt om Nypan til Flakk med retur om ytre Byneset. Terje valge å fortsette fra Flakk til Ila og Byåsen. Lengden ble 54 km målt fra Heimdal og snittfarten 26.5 km/t. Vegene var tørre og den siste halvtimen fikk vi litt yr som fuktet nok til at vegstøvet bandt seg. Temperatur: 2-3 grader. Nesten vindstille.

Arne M.