Arbeidspakke 2: Instrumental- og ensemblepedagogikk for det 21. århundre

Arbeidspakke 2: Instrumental- og ensemblepedagogikk for det 21. århundre

Kulturskolen er underskog for rekruttering til høyere musikkutdanning, samtidig som høyere musikkutdanning er basis for rekruttering av musikere og musikklærere til kulturskolen. Kulturskolen er i utvikling; elevers læring i ensembler, nye organiseringsmodeller, utfordringer innen metodikk, vurdering for læring, satsing på fordypningsprogram, og profesjonsfellesskap og samarbeid blant lærere som verdier. Intensjonen er at kulturskole og utdanningsmiljø skal jobbe tett sammen for å styrke relevant og varig kunnskap og kompetanse i begge sektorene. 

Arbeidspakke 2 handler om å undersøke, utvikle og utfordre ulike tilnærminger til instrumentalundervisning, ensembleopplæring, talentutvikling, entreprenørskap og konsertproduksjon, i spennet tradisjon - fornyelse. Dette gjennom samarbeid mellom elever og lærer i kulturskolen, og studenter og ansatte ved Institutt for musikk, NTNU. Fire delprosjekter (Hamnes, Lie & Jensen), ett bokprosjekt (red: Waagen, Hamnes & Angelo) samt ledelse av UniKuP-konsertene (Knutsen & Nygård-Pearson) gjennomføres i arbeidspakke 2:

Delprosjekter

David Scott-Hamnes holder foredrag i Orgesalen, 01.04.23
Fra Forskningkonsert i Orgelsalen, 01.04.23. Foto: Rakel Skaar Kristensen/NTNU

Pedagogiske utviklingsarbeid ledet av David Scott Hamnes gjennom Orgelklubben Ludvig, Orgelklubben Maren Margrete, Musica Sacra, Norsk orgelfestival i Stavanger, og Orgelfest i Trondheim. Hamnes er kantor i Ila kirke, rådgiver i Kirkerådet, orgelpedagog i Trondheim kulturskole, universitetslektor i orgelmetodikk og hymnologi ved Institutt for musikk, NTNU, og leder norsk nettverk for orgelpedagoger. Arbeidet i delprosjektet er presentert på Kirkemøtet i Trondheim (august 2023), Christian congregational music-conference i Oxford (juli 2023), Leitourgia-konferansen i København i (november 2023), forskningskonsert NTNU (april 2023), som keynote på konferansen MiU23, Trondheim (oktober 2023) og gjesteforelesning for kirkemusikkstudentene ved NMH, Oslo (høsten 2023). To kapitler om arbeidet er sendt inn til (i) fagboken Instrumentalopplæringen gjennom utdanningsløpet (red: Waagen, Hamnes & Angelo, og (ii) den vitenskapelige antologien Utfordringer og muligheter innen musikk og utdanning (red: Bjørkøy, Hilder, Kolaas & Duch). Ett kapittel om arbeidet er allerede publisert:

Hamnes, D. S. (2021). Organ Teaching for Children in Norway: An Educational Field in Development. In E. Angelo, J. Knigge, M. Sæther & W. Waagen (Eds.), Higher Education as Con- text for Music Pedagogy Research (pp. 137–166). Cappelen Damm Akademisk. 

Barn spiller orgel, lærer følger med.
Foto: Rakel Skaar Kristensen/NTNU

 

Pedagogisk utviklingsarbeid ledet av Marianne Baudouin Lie, i samarbeid med studenter på Institutt for musikk og elever i Trondheim kulturskole. Tilnærmingen, Playing by Ear (PbE) prøves ut og utforskes, og er presentert blant annet på MiU-konferansen 2022 (Levanger, oktober 2022), på en internasjonal konferanse for European String Teachers Association (ESTA) i Cardiff (april, 2023), i tre intervjuer og artikler publisert i ESTA Norge, ESTA Sverige og ESTA Nederland, samt i gjesteforelesninger for studenter på Institutt for musikk og institutt for lærerutdanning, NTNU (2022 og 2023. Arbeidet presenteres også som et kapittel i fagboken Instrumentalopplæringen gjennom utdanningsløpet (red: Waagen, Hamnes & Angelo, 2024), og på UniKuP-konsert våren 2024. Arbeidet bygger blant annet på Stig Førde Aarskog og Wenche Waagens rapport om gehørstilnærming i klassisk musikkutdanning for blåsere (Aarskog & Waagen, 2021).

Aarskog, S. F. & Waagen, W. (2021). Kan kroppsliggjøring og gehørsfokus styrke utdanningen til den moderne, klassiske blåser? Et forsøks- og utviklingssarbeid. NTNU/CEMPE.

Barn på scenen under UniKup-konsert med Tor Espen Aspaas i Kammersalen, 01.12.23.
Fra UniKup-konsert med Tor Espen Aspaas i Kammersalen, 01.12.23. Foto: Knut Erik Jensen/NTNU

Pedagogisk utviklingsarbeid ledet av Knut Erik Jensen, der pianoelever ved fordypningsprogrammene i Trondheim kulturskole og fra musikklinjene, møter profesjonelle pianister og studenter ved IMU, NTNU i pratekonserter/konsertforedrag for læring, inspirasjon, informasjon og meningsutveksling. Mestermøtene kan også bestå av workshops, mesterklasser og sosialisering. Et sentralt mål er rekruttering og brobygging mellom talenter på kulturskole og høyere utdanning.

Dette pedagogiske utviklingsarbeidet ledes også av Marianne Baudouin Lie, og er blant annet tema for FOU-arbeid for en gruppe studenter på praktisk-pedagogisk utdanning, studieåret 2023/2024. Hensikten med dette delprosjektet er å styrke utdanningens arbeidslivsrelevans for en kontekst der musikere må skape egne jobber og prosjekter.  En artikkel om dette arbeidet presenteres på UniKuPs avslutningskonferanse ‘Cutting Edge Kulturskole, 2024), og publiseres i en vitenskapelig antologi i etterkant av denne. Følgende rapport er et utgangspunkt for delprosjektet:

Lie, M. B & Bye, T. A (2020). 5 år etter. En musikksosiologisk undersøkelse av unge og nyetablertemusikeres levekår fem år etter fullført utdanning. NTNU, institutt for musikk.  

Antologien “Instrumentalopplæring – mellom nybegynner og profesjon» er nå publisert. Denne boken handler om instrumentalopplæring som fag, fra første time i kulturskolen, gjennom kjerneprogram og fordypningsprogram, videregående skole, høyere utdanning, for så å ende i et yrkesliv. I boken presenteres mange av delprosjektene i UniKuPs arbeidspakke 2.

Kapittel 1. Instrumentalopplæringen gjennom utdanningsløpet.
Wenche Waagen: Dosent/emerita i musikkdidaktikk. Institutt for musikk, NTNU.    

Kapittel 2. En god start - nybegynneren i kulturskolen.
Marit Laugen: Lærer og praksiskoordinator i Trondheim kulturskole

Kapittel 3: Å lære og øve. 
Jarl Strømdal: Førsteamanuensis i gitar og nestleder for utdanning, Institutt for musikk, NTNU. 

Kapittel 4. Gruppeundervisningens metodikk - samskapt læring i kulturskolens instrumentalundervisning. 
Reidun Gran: Hornlærer i Trondheim kulturskole, messingdidaktikklærer, Institutt for musikk, NTNU.

Kapittel 5. Samlingsbasert læring for orgelelever - med gudstjenesten som læringsarena i orgelopplæringa. 
David Scott Hamnes: Kantor Ila kirke, rådgiver i Kirkerådet, orgelpedagog i Trondheim kulturskole, universitetslektor i orgelmetodikk og hymnologi ved Institutt for musikk, NTNU. Leder Nasjonalt nettverk for orgelpedagoger. Kristin Eek: Kantor i Steinkjer kyrkjelege fellesråd, orgellærer. 

Kapittel 6: Å lære sammen i øvingskollokvier. 
Wenche Waagen: Dosent/emerita i musikkdidaktikk. Institutt for musikk, NTNU.

Kapittel 7. Pianodialoger og mestermøter som pedagogiske verktøy – vegen videre fra kulturskole. 
Knut Erik Jensen: Universitetslektor ved Institutt for musikk, NTNU, leder for pianoklassen Lørdagsskolen, Trondheim kulturskole

Kapittel 8. Den rytmiske vokalpedagogen – åpne ører og den frie stemme.
Siri Gjære: Universitetslektor i jazzsang ved Institutt for musikk, NTNU.

Kapittel 9: Playing by Ear - kroppsliggjøring og gehørarbeid i instrumentalopplæringen. 
Marianne Lie: Institutt for musikk, NTNU, Trondheim Sinfonietta. 

Kapittel 10. Med Gardner og "mange intelligensers teori" som utgangspunkt for undervisning i Instrumentaldidaktikk. 
Ingrid Lauten: Praksiskoordinator/lærer i trompetdidaktikk ved Institutt for musikk, NTNU. Korpsdirigent. 

Kapittel 11. Yrkeskvalifisering i den utøvende musikerutdanningen.
Anders Vassli Brekke & Wenche Waagen. Brekke: Organist i Sverresborg menighet, masterstudent Institutt for musikk, NTNU

Kapittel 12. Musikerpedagogens profesjonsforståelse.
Elin Angelo: Professor i musikkpedagogikk. Institutt for lærerutdanning, Institutt for musikk, NTNU.