Utvikling av pedagogisk merittering ved NTNU

Utvikling av pedagogisk merittering ved NTNU

Utvikling av pedagogisk merittering ved NTNU

Studenter jobber med modeller av vannturbiner i Vannkraftlaboratoriet.
Foto: Geir Mogen/NTNU

Utvikling av pedagogisk merittering ved NTNU

Tidligere utlysninger 

NTNU og UiT etablerte meritteringsordning i 2017, og ordningen ble utviklet i samarbeid med UH-institusjoner i Sverige.

Universiteter og høgskoler i Sverige har lang erfaring med meritteringsordninger for vitenskapelige ansatte. Meritteringsordningene ved svenske institusjoner bygger i stor grad på Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) (Meld. St. 16, s.77).

For SoTL er utgangspunktet at en god underviser skal kunne ta kunnskapsbaserte og velbegrunnede valg av undervisningsmetoder, og at underviserne skal dele sine erfaringer.

Kunnskap om hva som kan gi økt læringsutbytte for studentene er viktig for arbeidet med utdanningskvalitet ved NTNU, og undervisere som samarbeider og deler gode erfaringer er viktig for en kollektiv utvikling av utdanningene ved universitetet.  

Meritteringsordningen ved NTNU bygger på Lunds Tekniska Høgskoles modell (figur 1) for pedagogisk kompetanse (Olsson et al. 2010, Olsson & Roxå, 2013). Lund Tekniska Høgskole etablerte "Excellent Teaching Practitioner" (ETP) i 2003,og nå nesten 20 år etter ser de systemiske effekter av ordningen.  

NTNU har gjennomført to utlysninger hvor vitenskapelige ansatte kan oppnå status som merittert underviser. I desember 2017 ble de ni første meritterte underviserne utnevnt, og i 2018/2019 ble ytterligere 12 ansatte tildelt status som merittert underviser. 

Etter to utlysninger i piloten ble meritteringsordningen evaluert 2020. Meritteringsordningen er blitt revidert etter anbefalinger fra "Evaluering av NTNUs system for utdanningsfaglig kompetanse".

Fremover vil det være årlige utlysninger for status som merittert underviser ved NTNU. 

 

 

Kontakt

Kontakt

Ved spørsmål, kontakt merittering@ntnu.no

Figur 1

Leder til en større versjon av modellen.

Figur 1. Forholdet mellom undervisningskompetanse og pedagogisk kompetanse. Olsson et al. 2012. (Modellen er tilpasset i tråd med NTNUs grafiske profil)

Klikk på bildet for å se en større versjon av modellen.