Ph.d.-emner - Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Ph.d.-emner ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap
Opptak til ph.d.-emner
For å få opptak til ph.d.-emnene våre, må du ha fullført mastergrad eller tilsvarende utdanning.
Interne søkere med aktiv studierett melder seg opp til emner via NTNUs studentweb innen oppmeldingsfristen 15. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.
Dersom du er en ekstern søker, og ikke har en studierett ved NTNU, må du søke om dette før du kan melde deg opp til et ph.d.-emne. Du søker opptak til ph.d.-kursene gjennom NTNUs søknadsweb. All nødvendig dokumentasjon (vitnemål for fullført master/ hovedfag og eventuelt brev om opptak til ph.d.-program) må du laste opp som vedlegg til den elektroniske søknaden.
Informasjon om opptak til ph.d.- og forskerkurs for eksterne kandidater
Ph.d-emner våren 2025
Nedenfor finner du en oversikt over emnene som Institutt for sosiologi og statsvitenskap tilbyr våren 2025. Utfyllende informasjon er tilgjengelig på emnesidene.
Note that the deadline for registration on Studentweb is January 10. External candidates must apply for a study right at NTNU before applying for admission to the course (see more information above).
Read more information about the course content, schedule and course materials
Emnet omfatter anvendt statistisk dataanalyse med både kontinuerlige variabler og kategorivariabler. Hovedvekten legges på hvordan vanlig (OLS) regresjon kan brukes til å analysere både lineære og kurvelineære sammenhenger mellom en eller flere kontinuerlige avhengige variabler (Y) og et sett forklaringsvariabler (X). Det vil også bli gitt innføring i logistisk regresjon og andre teknikker beregnet på analyser der Y er en kategorivariabel. Det blir lagt vekt på metoder for å teste om modellforutsetningene er troverdige.
Ph.d-emner høsten 2024
Nedenfor finner du en oversikt over emnene som Institutt for sosiologi og statsvitenskap tilbyr høsten 2024. Utfyllende informasjon om emnene er tilgjengelig på emnesidene.
The aim of the course is to give the students extensive training in philosophy of science and the application of perspectives of philosophy of science on the research process.
Read more information about the course content, schedule and course materials
The course is given between 2.-4. December, and is developed in collaboration with DIGIT research school. The course is open mainly for DIGIT members.
I forelesninger presenteres og diskuteres den kvalitative samfunnsforskningens egenart, samt ulike kvalitative datagenereringsprinsipper og prinsipper for analyse. Kurset legger vekt på en refleksjon over hvordan de ulike prinsippene kan produsere ulike typer kvalitative data. I øvingsopplegget får studentene praktisk trening i analyse av kvalitative data. Noen øvinger vil være basert på framlegg av forskningsartikler og kapitler i grupper og/eller plenum.
Undervisning starter i uke 34.
Kurset tar utgangspunkt i arbeid som et sosiologisk kjernespørsmål, ulike forståelser av hva arbeid er og hvordan disse er påvirket av utviklingen innen organisasjoner og samfunn. Undervisningen fokuserer på sentrale teoretiske perspektiver, men presenterer også empiriske bidrag fra det norske og det internasjonale samfunnet. Det blir lagt vekt på å forankre diskusjonene i analyser av den norske modellen for organisering av arbeidslivet (autonomi, velferd, partssamarbeid og regulering), og hvordan denne modellen er satt under press av samfunnsutfordringer slik som globalisering og prekarisering av arbeidsvilkår. Gjennom arbeidet med semesteroppgaven får studentene mulighet til å gå mer i dybden på utvalgte tema.
Emnet tar for seg sentrale problemstillinger knyttet til moderne medier og digitalisering, og gir studentene analytiske redskaper til å kunne tenke kritisk gjennom betydningen av medieutviklingen og digitaliseringen for sosial organisering. Det seneste tiåret har vi sett en ny bølge av digitalisering. Ulike digitale plattformer, som f.eks. sosiale medier, søkemotorer, strømmeplattformer, innholdsaggregatorer og roboter, har blitt nøkkelarenaer for medie- og samfunnsutviklingen. Digitaliseringsprosesser griper inn i alle aspekter ved sosialt liv og sosial organisering, fra mikrofenomener som identitetsdannelse til makrofenomener som økonomi, politikk og sosiale skiller. Naturlig nok har dermed problemstillinger knyttet til digitalisering og moderne medier blitt en del av de fleste av sosiologiens emneområder, men ofte uten at man har hatt redskaper til å reflektere systematisk rundt forholdet mellom det teknologiske/materielle og det sosiale. Emnet setter studentene i stand til å gjøre nettopp dette. Emnet vil presentere studentene for nye og aktuelle forskningsbidrag og ta opp aktuelle temaer og debatter relatert til medieutviklingen, med spesielt fokus på konsekvenser for medborgerskap. Aktuelle temaer som skal diskuteres er f.eks. de digitale plattformenes innflytelse på livene våre, filterbobler og ekkokamre eller desinformasjon ("fake news").
Kurset problematiserer de sosiologiske kjernespørsmål knyttet til ulikhet, velferd og integrering i det senmoderne samfunnet og hvordan disse begrepene er relaterte til hverandre. Undervisningen fokuserer på sentrale teoretiske perspektiver og teorier, men presenterer også empiriske bidrag, både fra det norske og det internasjonale samfunnet. Det legges videre vekt på å forankre diskusjonene i analyser av vår tids samfunnsutfordringer, for eksempel velferdsstatens fremtid, endringer av arbeidslivet, mobilitet og migrasjon.
Målsetningen med PhD-kurset er å samle yngre forskere for å kritisk utfordre eksisterende teorier på feltet og videreutvikle forskningen i skjæringspunktet mellom sosial ulikhet, velferd og integrering.
Innholdet i kurset varierer. Det kan gis som et oversiktskurs, som dekker flere statistiske teknikker og metoder - for eksempel multilevel analyse, paneldataanalyse eller strukturelle ligningsmodeller - eller det kan være konsentrert om en teknikk. Kurset kan også knytte analytiske teknikker til avanserte regler og aspekter ved gjennomføring av samfunnsforskning, inkl. forskningsdesign og datainnsamling / evalueringsteknikker. Ta kontakt med emneansvarlig for å få mer informasjon om det eksakte kursinnholdet i år.
Dette kurset gir studentene innsikt i samfunnsvitenskapelige problemstillinger om bærekraft. Kurset tar utgangspunkt i at klimaendringer og miljøødeleggelser er vår tids store samfunnsutfordring. Disse påvirker samfunn og mennesker ulikt og skaper rom for ny og forsterket ulikhet. Utfordringen vi som samfunn står overfor er tosidig: Hvordan håndtere de konsekvensene vi ser allerede i dag, og hvordan bygge et mer bærekraftig samfunn på lang sikt?
I dette emnet lærer studentene samfunnsvitenskapelige perspektiver på miljø- og klima, ulike tradisjoner og skoler. Studentene lærer om hvordan verdier virker inn på forståelse av klima og miljø, teori om hvordan samfunn kan endres, og hvordan endring kan forstås som samspill mellom enkeltmenneskers praksis, samfunnsstruktur, teknologi og politikk. Vi diskuterer vitenskapenes mange roller knyttet til natur, klima og miljø, og bærekraftbegrepet og bærekraftmålenes iboende kontroverser. Studentene lærer om risiko og usikkerhet og hvilken rolle dette spiller for både langsiktige samfunnsendringer og samfunnets evne til å håndtere klimaendringene vi ser i dag. Hvordan kan vi bli bedre til å snakke om og finne løsninger på bærekrafts-utfordringene? Hva stimulerer og hindrer deltakelse, sosial endring, og de store samfunnsmessige skiftene som må til? Hva betyr klimaendringer og -politikk for sosial ulikhet, maktforhold, og samfunnsliv? Hvordan blir det kommunisert om klima og miljø?
Kurset tilbyr forskningsbasert og variert undervisning som integrerer faglig innhold med metodetrening i aktuelle og kontroversielle problemstillinger.
- Undervisningen kombinerer forelesninger, diskusjoner, gruppearbeid og praktisk prosjekt. Felttur kan være aktuelt.
- Kurset oppmuntrer til interaktiv læring gjennom debatt og felles lesing og formidling av fagtekster.
- Kurset inkluderer en praktisk casestudie som er relevant for dagens klima- og miljøutfordringer.
Samlet sett gir emnet studentene både teoretisk og analytisk kompetanse og praktiske redskaper til å jobbe med klima- og miljøproblemstillinger i et bredt praksisfelt, både innenfor og utenfor akademia.
The course starts out with an overview of recent developments in class and inequality research with a focus on theory, methodology and empirical applications. Rather than treating old and new theory and models as fixed we are interested in exploring the possibilities to expand the theoretical vocabulary and methodologies associated with analysis of social class, power and inequality. The course should stimulate the course participants to creativity and independence in their own research. The course is set up as a mix of lectures and workshops where course participants have the opportunity to problematize and develop questions in their own dissertation projects.
More information about the course content, schedule and course materials is to be announced.
Emnet vil gi en innføring i og oversikt over sentrale perspektiver og aktuelle teorier relatert til sosial interaksjon. Sentralt i emnet står de originale bidragene innen tradisjonen, fra blant andre Blumer, Garfinkel, Goffman, Strauss, Collins, Fine og Rawls. Det legges også vekt på en forståelse av hvordan innsiktene fra denne "mikrososiologiske" tradisjonen kan betraktes som generiske sosiologiske perspektiver på samfunn og samfunnsutvikling. Teorier fra sosialinteraksjonismen vil bli belyst ved kobling til nåtidige samfunnsfenomener. Aktiv studentdeltakelse og bruk av hverdagslige eksempler bringer teorier og perspektiver nært studentenes eget liv.
Emnet gir en oversikt over de viktigste teorier og empiriske studier om årsaker til og konsekvenser av politisk uro, interne væpnede konflikter og mellomstatlige kriger.
Emnet gir en innføring i internasjonal politisk økonomi. Dette feltet er i hurtig utvikling og kan kort defineres som studiet av sammenkoblingen av markeder og stater på det internasjonale nivå. Dette tema studeres både ved hjelp av teoretiske modeller og empiriske undersøkelser.
Emnet gir en innføring i "utenrikspolitikk", ikke i "norsk utenrikspolitikk" spesielt, men i "utenrikspolitikk" i mer generell betydning. Emnet drøfter de institusjoner og prosesser som kjennetegner den politikk som foregår i grensesnittet mellom det nasjonale og det internasjonale; det redegjør for både for staters nasjonale beslutningsarena og deres internasjonale handlingsrom. Siden nasjonale institusjoner og det internasjonale handlingsrom varierer fra stat til stat vil dette kurset ha et komparativt tilsnitt, det vil bl.a. drøfte hvordan småstater (som f.eks Norge) er innskrevet i andre politiske rammebetingelser enn stormakter (som f.eks USA), og hvordan dette gir seg utslag i forskjellig utenrikspolitisk praksis.
Forrige århundre var sterkt preget av industrisamfunnets konfliktlinjer. Blant annet økt velgervandring, svakere partiidentifikasjon og raskt skiftende konfliktmønstre tyder på at massepolitikken endres. I dette kurset rettes søkelyset mot hvordan politiske aktører, medier og velgere handler under endrede betingelser: Hvorfor reagerer to velgere forskjellig på samme budskap? Er det følelser eller fornuft som styrer velgerne? Hvilke kommunikasjonsstrategier velger partiene når de er avhengige av massemediene? Har medieinstitusjonene blitt en maktfaktor og hvordan virker mediemakten? Det overordnende spørsmålet er om disse endringene er så dyptgripende at en kan snakke om en postindustriell politisk kultur.
Kurset fokuserer på østasiatisk politikk og samfunn etter 1989. På den ene siden ble perioden etter den kalde krigen i Øst-Asia formet av de ulike dynamikkene i regionen, særlig den økonomiske og politiske framveksten av Kina og de komplekse forholdene mellom Kina, Japan og Nord- og Sør-Korea. På den andre siden har også globale hendelser, utvikling og politiske beslutninger i andre deler av verden påvirket regionen, blant annet krigen mot terror etter 9. september, den amerikanske administrasjonens omdreining mot Asia, den globale finanskrisen, covid-19-pandemien og Russlands angrepskrig mot Ukraina og dens konsekvenser for energimarkedene og den globale orden. Fra det faglige perspektivet til komparativ poltikk vil emnet studere de politiske systemene og samfunnene i Øst-Asia, og, basert på dette, landenes syn på de store spørsmålene om internasjonale relasjoner i Øst-Asia og utover. Fra det faglige ståstedet til internasjonale relasjoner vil emnet analysere de ulike bilaterale eller multilaterale konstellasjonene, problemene og potensialene for geopolitisk konflikt i regionen og østasiatiske lands forhold til sine asiatiske naboer og andre deler av verden. Sistnevnte inkluderer Kinas belte-vei-initiativ, Japans og Sør-Koreas samarbeid med USA i det Indopasifiske området samt Nord-Koreas ballistiske missilprogram.
I løpet av semesteret vil vi også gjennomgå sentrale begreper slik som institusjoner, nasjonalisme, utviklingsstat, regionalisme, "rule-taking and -making" og metode for komparativ politikk og internasjonale relasjoner.
Emnet gir en innføring i skiftende stormaktsforhold gjennom tidene. Det drøfter hvordan stormakter har avløst hverandre som ledende internasjonale aktører og hva som har ført til at noen har vokst mens andre har falt. Det setter søkelys på prosesser som har betydning for politisk og økonomisk utvikling og drøfter hvordan disse prosessene kan bidra til å forme forholdet mellom stormaktene. Emnet vil også drøfte hvordan stormaktenes antall og adferd definerer det internasjonale systemets natur.
Både i Norge og internasjonalt, er spørsmål knyttet til eierskap, kontroll og forvaltning av naturressurser sentralt. Næringer som jord- og skogbruk, fiskeri og oppdrett, vann og vindkraft, olje- og gassindustrien har i ulike faser og på ulike måter vært fundamentale for utviklingen av norsk økonomi og velferdsstaten, samt distriktspolitikken og forholdet mellom sentrum og periferi.
Kurset tar sikte på å øke kunnskapen om bruk og forvaltning av naturressurser og fellesgoder, samt forståelsen for politiske motsetninger og konflikt knyttet til rettigheter og kontroll med naturressursene - i norsk så vel som et komparativt perspektiv. Kurset befinner seg i skjæringsflatene mellom Offentlig Politikk og Administrasjon (OPA), Politisk Økonomi (PØ), og Komparativ Politikk (KP), og vil trekke veksler på teori og metode fra alle disse områdene.
Komplekse og sektorovergripende samfunnsutfordringer tvinger frem moderne organisasjonsformer og endringer i utforming av politikk. Hvordan det politiske og administrative styringssystemet organiseres og utformer politikk er sentralt innen studier av offentlig politikk og administrasjon. Et annet sentralt tema er virkemidler og virkemidlers effekt. Med et komparativt utgangspunkt retter kurset søkelyset både mot politiske-administrative strukturer og policy-analyse.
Kurset gir en avansert innføring i klassisk og moderne litteratur innen offentlig politikk og administrasjon, samt teori og empiri om implementering og evaluering av offentlige tiltak. Empiriske eksempler fra relevante policyfelt vil bli dekket (som f.eks. helse og velferdspolitikk, landbruks- og distriktspolitikk, innvandring og integreringspolitikk).
Siden begynnelsen av 2000-tallet har Den europeiske union (EU) gått gjennom en rekke ulike kriser. Dette inkluderer eurokrisen, flyktningkrisen, koronakrisen og energikrisen som følge av Russlands invasjon av Ukraina. Hvordan har EU overlevd? Hvordan har krisene påvirket maktbalansen mellom ulike EU-institusjoner og medlemsland? Dette kurset tar opp temaer knyttet til hva slags kriser som har rammet Europa og hvordan krisene ble håndtert, utnyttet og kommunisert. Vi begynner med en kritisk analyse av hva en ‘krise’ egentlig er med særlig fokus på hvordan kriser blir konstruert og håndtert gjennom kommunikasjon. Vi tar opp flere store kriser som rammet Europa i det 20. århundre og hvordan EU håndterte dem.