TverrProf – Tverrfakultær gruppe for forskning på helse- og sosialprofesjonsutdanningene

Illustrasjon med papirkjede-menn som danner en sirkel.

TverrProf – Tverrfakultær gruppe for forskning på helse- og sosialprofesjonsutdanningene

Forskningsgruppa TverrProf studerer spørsmål av tverrprofesjonell interesse for helse- og sosialprofesjonsutdanningene, og er særlig opptatt av profesjonsidentiteter; i enkeltprofesjonene, og på tvers av helse- og sosialprofesjonene som helhet. TverrProf-gruppa har organisatorisk forankring i ISB og Radiografutdanningen, men er tverrfaglig og tverrfakultært sammensatt av ansatte fra ulike fagfelt og institutt. Initiativet til TverrProf sprang ut fra PLUS, Senter for pedagogikk, læring og undervisning ved Fakultet for medisin og helsevitenskap, og har også forankring ved PLUS.


Research activity

For helse- og sosialprofesjonene er utvikling av profesjonsidentitet gjennom utdanningen av stor betydning for fremtidig utøvelse av profesjonsrollen. Underveis i identitetsdannelsen inkorporerer studenten særlige forventninger, ansvar og forpliktelser knyttet til egen profesjonsrolle, og bygger faglig selvtillit for fremtidig arbeid som kvalifisert profesjonsutøver. Samtidig skal studenten trenes i tverrfaglig samarbeid, og utvikle en tverrprofesjonell identitet som helse- og/eller sosialteamarbeider, som retter seg mot en helhetlig pasient- eller brukersentrert praksis. TverrProf studerer derfor faktorer som over tid bidrar til utviklingen av både uni- og tverrprofesjonell identitet. Både kvalitative og kvantitative datainnsamlingsmetoder tas i bruk for å belyse utvikling av profesjonsidentitet fra ulike perspektiver.    

Per i dag består prosjektgruppa av ansatte ved NTNU som har forskning på og i høyere utdanning som hoved- eller delinteressefelt. Vi representerer et bredt spekter av fagdisipliner, inkludert medisin og medisinske atferdsfag, barnevern/sosialfag, sykepleie, radiografi, og sosiologi, og har til sammen bred erfaring med uni- og tverrprofesjonell utdanning og undervisning. Dette innebærer et vidt spekter av perspektiver på utdanningsprosesser, både i og utenfor auditoriene.

TverrProf-arbeidet finansieres i dag i hovedsak av medlemmenes egen forskningstid, men er bevilget driftsmidler gjennom Småforsk-utslysningene fra Institutt for sirkulasjon og bildediagnostikk - ISB (2022), Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie - ISM (2022) og Institutt for sosialt arbeid - ISA (2023). På sikt har vi som mål å knytte til oss Master- og/eller Ph.d.-studenter som ønsker å jobbe med tverrfaglig utdanningsforskning i helse- og sosialprofesjonene.