Inkludering i høyere utdanning - Vernepleie - Institutt for psykisk helse
Inkludering i høyere utdanning
Prosjektbeskrivelse
Arbeidspakker
Ambassadørprogrammet
Arbeidspakke 1
Ph.d prosjektet vil ha et spesielt fokus på å utvikle, implementere og evaluere et Ambassadør program. Ambassadørene skal delta som kompetente veiledere for studenter med funksjonsnedsettelse, og bidra til økt kvalitet og tilgjengelighet for studenter med funksjonsnedsettelse i høyere utdanning og ut i arbeidslivet.
Nøkkelspørsmål
- Hvilke ambassadørprogram finnes, hvordan er disse utformet, hvilket innehold har de og hvilken forskningsdokumentasjon finnes om slike programmer?
- Hvordan utvikle kunnskap om peer-støtte og rollemodellering?
- Hvordan kan ambassadørprogrammet og interessentene utvikle kunnskap, forståelse og pedagogiske metoder for å nå målet om 'bredere deltakelse'?
- Hvordan kan ambassadørprogrammet forbedre studenternes selvfølelse, selvtillit og utvikling av egne ferdigheter, slik at de kan fungere bedre og få positive erfaringer som styrker deres stilling i det akademiske arbeidsmarkedet?
The Ambassador Program
Key questions
- What kind of Ambassador Programs exist, how are they designed, what are their content and what research literature exists about such programs?
- How to develop knowledge about peer-support and role modelling?
- How can the Ambassador Program and the stakeholders develop knowledge, understanding and pedagogic methods to meet the aim of ‘widening participation’?
- How can the Ambassador Program improve students ’self-esteem and self-confidence, develop their transferable skills so that they can operate more effectively as learners and give valuable experiences to improve their position in the graduate labor market?
Samarbeidsforum
Arbeidspakke 2
Det andre Ph.d prosjektet skal starte prosesser med samskaping og samlæring gjennom å etablere et samarbeidsforum for studenter med og uten funksjonsnedsettelser, NAV, Universell, NTNU Drive, samt universitetsansatte ved NTNU.
Nøkkelspørsmål / Key questions
- What do the different stakeholders in Collaboration Forum see as possibilities, facilitators and barriers for achieving higher education in students with disabilities?
- What do the different stakeholders see as possibilities, facilitators and barriers for inclusion in working life relevant to the students’ education?
- How can inter-professional and inter-sectoral collaboration and co-creation contribute to successful education and working life inclusion?
Gjennomførte arbeidsverksteder
Samarbeidsforumet ble gjennomført som 6 digitale arbeidsverksted (workshop) i perioden desember 2020 til juni 2021. Arbeidsverkstedet hadde som mål å undersøke veier gjennom høyere utdanning og ut i arbeidslivet for studenter med nedsatt funksjonsevne. Her deltok til sammen 46 personer, både personer med funksjonsnedsettelse og fagfolk i relevante posisjoner for tematikken.
Kontakt
Tone Mari Teigmo Ristad, Universitetslektor
Vignettundersøkelsen
Arbeidspakke 3
Post doktor prosjektet skal undersøke holdninger blant universitetsansatte, ansatte i NAV og arbeidsgivere.
Nøkkelspørsmål / Key questions
- What are the different stakeholder’s attitudes and courses of action toward inclusion of youths with different kinds of disabilities in higher education and work?
- What are the key stakeholder’s attitudes towards students with different disabilities and their feasibility in different types of education, occupations and employment positions?
- What do the stakeholders see as important barriers and recourses among students in order to achieve their goals in education and work?
Forskningsdokumentasjon
- Studying Disability: A Multi-Stakeholder Perspective on Requesting Accommodation in Higher Education, Social sciences (2024).
- A multi-stakeholder perspective on inclusion in higher education: Ruling on fragile ground, International Journal of Educational Research Open (2023).
- Aiming for inclusion: processes taking place in co-creation involving students with disabilities in higher education, International Journal of Inclusive Educationn (2023).
- Disabled student ambassadors promote inclusion in Norwegian higher education: building competencies and strategies for the future, Disability & Society (2023).
- Identifying Key Concepts in Ambassador Interventions for Students with Disabilities in Higher Education: A Scoping Review, International Journal of Disability, Development and Education (2022).
- Veier til arbeidslivet for studenter med nedsatt funksjonsevne i høyrere utdanning -presentasjon av forskningsprosjekt fra NTNU, invitert plenumspresentasjon, Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø (2024).
- Inkluderende læringsmiljø for alle | Seminar 8. mai. Hvordan jobbe i workshops for å finne felles løsninger? NTNU, Inkluderende undervisning for alle! Fra forskning til praksis i høyere utdanning. Trondheim (2024).
- Mangelfull tilrettelegging for studenter med funksjonsnedsettelse. Gemini.no [Avis] (2024).
- The collaboration forum; Multistakeholders’ views on the journey through higher education and onto employment for students with disabilities. Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference, Reykjavik (2023).
- Student ambassadors with disabilities strengthen participation and inclusion in higher education, Nordic Network on Disability Research NNDR 16th Research Conference, Reykjavik (2023).
- Inkludering av studenter med funksjonsnedsettelser i tverrprofesjonelt samlæringsprosjekt. NTNU Institutt for design, Forskningsrådet, Universell. Tjenester for alle, konferanse om universell utforming, Trondheim (15-16.09.2021).
- Inkludering av studenter med funksjonsnedsettelser i tverrprofesjonelt samlæringsprosjekt. NTNU Institutt for psykisk helse (IPH), Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap (INB), Dialogkonferanse i Trondheim (08.09. 2021).
- Samskapelsen av et Ambassadørprogram, Tjenester for alle (2021).
Samarbeidspartnere
- Kjetil Knarlag, Universell
- Elinor Olaussen, Universell
- May-Liz Flatholm, NAV
- Lars Bjønnes, NAV
- Dag Atle Lysne, NTNU
- Eli Langørgen, NTNU
- Clodagh Nolan, Trinity College Dublin
- Stephan Celine Hardonk, University of Iceland
Sjekkliste for inkluderende undervisning
Hver fjerde student har en eller annen form for funksjonsnedsettelse som ofte er usynlig. Forelesere skal sikre lik utdanningsmulighet for alle av og sørge for læringsaktiviteter der flest mulig kan delta.
Vi har laget en sjekkliste som kan hjelpe i planleggingen. Les mer om sjekkliste for inkluderende undervisning