AP1 FørPraks

AP1 FørPraks

Leveranse: Å utvikle et digitalt læringsverktøy, FørPraks, for tverrprofesjonell praksisforberedelse.

I denne arbeidspakken vil vi utvikle et digitalt læringsverktøy, FørPraks, som vil ta i bruk tre ulike aspekter innenfor simulering; casebasert læring, rollespill og bruk av VR.  Studentene vil møtes i virtuelle møterom og spille rollespill gjennom avatarer. Førpraks vil kunne brukes med både PC, mobil og VR-teknologi (briller).

FørPraks vil utvikles i samarbeid mellom praksisfeltet og studieprogrammene ved NTNU samt studenter for å styrke yrkesrelevants. Teoretiske og praktiske ferdigheter, relevant for arbeid i kommunal helsetjeneste, kobles tettere sammen for å gi studentene innsikt i og forståelse for hvilke oppgaver de kommer til å møte under praksisstudiene. Dette vil bidra til at utbytte av praksisstudiene optimaliseres. FørPraks vil gi mulighet for variert mengdetrening i praktiske ferdigheter knyttet til tverrprofesjonell samhandling, uten at brukere direkte involveres. En slik tverrprofesjonell praksisforberedelse vil også bidra til en felles forståelsesramme, hvor de ulike profesjonene kan gjenkjenne og benytte hverandres kompetanse, noe som er viktig for kvalitet og likeverdighet på tjenesten. Det gir også muligheter til selvstudium i eget tempo.

I prosjektet utvikles FørPraks til bruk for studenter på ergoterapi, fysioterapi og helsesykepleie, men plattformen vil også kunne brukes av andre helse- og sosialfagutdanninger gjennom å tilpasse læringsaktivitetene som legges inn.