Grå- og blindsoner i norsk okkupasjonshistorie
Gråsoner
Prosjektet har tre målsettinger:
1) gjennom masteroppgaver å opparbeide historie om fenomen som har ligget i skyggen av det patriotiske motstandsnarrativet som dominerte i tiårene etter okkupasjonen,
2) gjennom masteroppgaver å utvikle et didaktisk fundament for denne historien,
3) utvikle designet for et i hovedsak digitalt EVU-kurs for ansatte i skole- og museumssektoren, som kombinerer kunnskapen produsert innenfor 1) og 2).
EVU-kurset bygges opp rundt case-basert læring. Prosjektleder mottok KOMPIS-midler for å utvikle designet for EVU-kurset. 20 masterstudenter har deltatt eller deltar i prosjektet. Prosjektet har gjennomført to sommerskoler ved Karlsuniversitetet, Praha, for å prøve ut nye ideer generert i prosjektet.
Mer om prosjektet
Gråsoneprosjektet tar tak i de siste tiårenes "nye" forskning om krigshistorien i Norge under 2. verdenskrig, som har utfordret det tradisjonelle nasjonale basisnarrativet om det okkuperte Norge.
Prosjektet utvikler historiedidaktikk for formidling av gråsoner og blindsoner i norsk okkupasjonshistorie for bruk i skolen, videreutdanningskurs for historielærere og universitetspedagogikk (Czech-Nordic Memoribilia II), både i Norge og i Tsjekkia.
- motstandsbevegelsens illegitime drap.
- hensynet til muligheter for represalier.
- kvinner i motstandskampen.
- norske krigsprofitører.
- utenlandske tvangsarbeidere.
- Nazi-Tysklands "bygging av landet".
- nordmenns bidrag til det norske Holocaust.
- de som ikke ble hedret etter krigen.
- utprøving av ulike didaktiske innganger.
- mikrohistorie som metode.
- bruk av motstridende kilder.
- hvordan elevene tolker kilder.
- bilder som kilder.
- forstå individers handlingsrom og dilemma.
- minnekultur vs realhistorie.
- Case med utgangspunkt i dispilinfaglig forskning.
- Utprøving av didaktiske innganger for formidling av case på Charlottenlund videregående skole.
- Utvikling av didaktikk for bruk i skolen, videreutdanningskurs for historielærere og universitetspedagogikk.
Et historiedidaktisk prosjekt med formål å oppøve bevissthet om og ferdigheter i demokratisk medborgerskap gjennom undervisning omtsjekkiske tvangsarbeidere i Norge.
- Utstilling om tsjekkiske tvangsarbeidere i Trondheim
- Vitenskapelig antologi
- Seminar i Praha og Trondheim
- Professor Hans Otto Frøland, IMS, NTNU
- Universitetslektor Lars Busterud, ILU, NTNU
- Dr. Vendula V. Hingarová, Skandinavistikk, Karlsuniversitetet i Praha
- Lektor Torfinn Rogne, Charlottenlund videregående skole
- Stipendiat Andreas E. Grini, IMS, NTNU
- Inger Fagerberg Hallem, Falstadsenteret.
- Masterstudenter
Historiedidaktisk litteratur:
- Cohen, T.V. (2017). The Macrohistory of Microhistory. The Journal of Medival and Early Modern Studies, 47(1), 53-73.
- Hammar, A. & Holmberg, L. (2017). Varför mikrohistoria? Om teckentydningens dragningskraft och historievetenskaplig transparens. Historisk tidskrift (Stockholm), 137(3), 437-447.
- Magnússon, S. G. & Szijártó, I. M. (2013). What is Microhistory?: Theory and Practice. Routledge.
- Seixas, P. & Morton, T. (2013). The big six: Historical thinking cocepts. Nelson Education.
- Wineburg, S, Martin, Daisy & Monte-Santo, Chauncey. (2013). Reading Like a Historian. Teaching Literacy in Middle and High School History. Teachers' College Press.
Bilde:
Schrødersamlingen Sverresborg Trøndelag Folkemuseum: Tsjekkere -Sverresborg Trøndelag Folkemuseum / DigitaltMuseum