Skolehagen «Humlehaven»

Institutt for lærerutdanning

Skolehagen «Humlehaven»


Skolehage bildekarusell

  • Kvinne som holder en bunt med gulrøtter. Foto

  • Fire kvinner som viser frem grønsaker og poteter. Foto

  • Grønnsakssuppe i en skål. Foto

Skolehage brødtekst

Besøk skolehagen på NTNU campus Kalvskinnet

Du finner skolehagen oppe på trappen i bakgården til Lysholm (lenke til kart).


Om skolehagen «Humlehaven»

Skolehagen «Humlehaven» ved Institutt for lærerutdanning befinner seg opp trappa i Lysholmparken. Her finner du to store dyrkingsbed med blomster og grønsaker som er til nytte og glede for alle på lærerutdanningen.

Skolehage gir mange muligheter til å sette fag inn i en praktisk og relevant sammenheng. Det er også en egnet arena for å undervise om de tverrfaglige temaene bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring samt demokrati og medborgerskap. Skolehagen legger til rette for studentaktiv læring for våre lærerstudenter, og bidrar samtidig til at lærerstudentene får erfaringer med å bruke skolehage i egen undervisning.

Blomster. Foto

I det ene bedet i Humlehaven dyrker vi insektvennlige blomster samt urter og bærbusker. Her kan du forsyne deg av rips, hageblåbær og jordbær. På sensommeren og høsten kan du ofte møte på bier og humler her som summer og samler nektar fra blomster som valmue, salvie eller blomkarse.

Rips og bringebær. Foto

I det største, F-formete finner du sukkererter og salat som du er velkommen til å plukke og putte på matpakken din. I dette bedet dyrker vi også grønsaker som gulerøtter, poteter, løk, grønnkål og kålrot som høstes i månedsskiftet september/ oktober av studenthagelaget Humlelaget. Grønsakene blir brukt til å lage suppe som blir servert til alle som ønsker det i et årlig høsttakkefest-arrangement. I grønsaksbedet finner du også planten humle som har gitt navnet til hagen. Planten er brukt til ølbrygging, noe som passer godt i og med at det lå et bryggeri på denne tomta i gamle dager.

Sukkererter, grønn tomat og salat. Foto

Prosjektet er initiert av Nasjonalt senter for realfagrekruttering (NSR), og er et samarbeid mellom NSR og naturfagseksjonen ved Institutt for lærerutdanning. Dyrkingskassene er tegnet og bygget opp av arkitektstudenter fra Studio Beta.

Les intervju med initiativtaker Silje Wolff (Nasjonalt senter for realfagsrekruttering), Unni Eikeseth (førstelektor, Institutt for lærerutdanning) og Ingvild Brattetaule (lærerstudent).


Video skolehage


Skolehage realfagsrekruttering

Logo Nasjonalt senter for realfagsrekruttering. png

Prosjektet er initiert av Nasjonalt senter for realfagsrekruttering (NSR).


Skolehage masteroppgave

Masteroppgaver

Skolehage året rundt (2022)


Flere læringsressurser fra Institutt for lærerutdanning

Skolehagelaget «Humlelaget»

Hvem er vi?

Humlelaget er et skolehagelag som sammen med naturfagseksjonen på Insittutt for lærerutdanning har ansvaret for skolehagen i bakgården på Lysholmbygget. Humlelaget består av medlemmer av «Stuggu» som er et verv i lærerutdanninga sin linjeforening. «Stuggu» er et aktivt utvalg som i tillegg til Humlehagen arrangerer quiz, lager vafler og holder ulike markeringer rundt merkedager. Humlelaget består i hovedsak av fem studenter, men alle i «Stuggu» hjelper til om det trengs ved for eksempel utplanting i hagen eller å gjøre hagen klar for vinteren.

Andre oppgaver Humlelaget har er blant annet å bestemme hva som plantes hvor i hagen. Her fikk alle i «Stuggu» komme med forslag på hva de ville ha. Vi lager også plantekart med oversikt over hva som er planta hvor, slik at man vet hva som er hva når innhøstingen kommer. Humlelaget arrangerer også en årlig høsttakkefest hvor vi bruker grønnsakene fra hagen til å lage et måltid.

Vi går jo på lærerutdanninga, noe som vil si at vi en gang i fremtiden skal ut i skolen å jobbe som lærere. Det er blitt mer og mer vanlig at skoler rundt om i landet har egne skolehager, noe som gjør det veldig aktuelt for oss å allerede få erfaring med dette i studietiden. Det er også ekstremt mange muligheter for læring ute i en skolehage som man ikke får inne i et klasserom. Her får elevene boltret seg på en annen måte og også lært en hel del om bærekraftig utvikling og hvor maten vår faktisk kommer fra.